OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    Global Inequality and More 3.0

                    Шта су примарна добра: Приход, образовање, здравље и слободно време, али слободно време за шта?

                    Читај ми!

                    Пише:  Бранко Милановић

                    петак, 21. окт 2022,  08:56 -> 20:05

                    Да ли слободно време спада у тзв. примарна добра, поред прихода, образовања и здравља? За Маркса је слободно време означавало слободу од најамног ропства, односно могућност сваког појединца да проведе своје време како он или она то жели. Оно може обухватати и оно што се традиционално сматра „радом", али само ако такав рад представља потребу за самоостваривањем, која је, сама по себи, пожељна. У класним и сиромашним друштвима рад се предузима не зато што људи воле да раде већ зато што то морају како би опстали. У таквим друштвима, као што Маркс бележи, рад је напор, бол и понижење.

                    Мој скорашњи блог и расправа која је уследила била је везана за добра која могу бити део индекса људског развоја Уједињених нација (HDI). Као што је већ познато, индекс од самог почетка чине три врсте „добара": приход (измерен у БДП-у по глави становника), образовање (број година школовања) и здравље (просечан животни век). (Различите верзије ова три мерила такође су у употреби). Оно што је овде кључно јесте то што су ове три компоненте имплицитно третиране као примарна добра, односно као добра сама по себи, а не као оруђа која се користе зарад постизања других циљева.

                    Економистима је сасвим природно да приход буде примарно добро. За њих, он је најгенеричкије примарно добро зато што се може преобразити у разна друга добра: неко ко је богат може, рецимо, да приушти себи бољу здравствену негу. Друга два „добра", образовање и здравље, укључена су чисто на основу здраворазумског размишљања: оба су неретко јавно финансирана, са другачијом покретљивошћу од БДП-а по глави становника, и оба имају велику екстерналност. Бољи исходи у пољу здравства или образовања за мене највероватније ће означавати и боље исходе за друге на том плану. (Ако се ја вакцинишем, мање су шансе да ће се други разболети; ако стекнем боље образовање, рад са мном ће повећати и продуктивност других).

                    У својој недавно објављеној књизи Леандро Прадос залаже се за укључивање политичких добара у индекс људског развоја, као део примарних добара. Као што сам већ писао, сложио сам се са тим да се људска права и слободе могу тумачити као примарно добро, али не само у једној конкретној форми у ком се оно може остварити, наиме као демократија како се то данас обично дефинише и сагледава.

                    Извесно је, међутим, да је проблем много свеобухватнији. Питање је заправо која су добра заиста примарна? По Прадосовом тумачењу има их четири, док их је у тренутном индексу људског развоја три. А чак и ова три могу се довести у питање. Споменуо сам да се Нуно Палма на летошњој конференцији у Гронингену врло гласно побунио против укључивања образовања на листу примарних добара. Његова поента била је савршено јасна: стичемо образовање као средство за остваривање већег прихода, а не нужно због самог образовања. Другим речима, макар 90% људи не учи математику или страни језик зато што им се то допада већ због тога што их сматрају корисним вештинама при решавању проблема или налажењу посла. Стога нам остају  само два примарна добра: приход и здравље.

                    Али да ли је приход заиста примарно добро? Џон Ролс се можда не би сложио. У свом лексикографском редоследу принципа праведног друштва, прва два начела захтевају да институције одрже принципе политичке слободе и једнакости на тај начин да се мање или више свима омогући да утичу на политичке одлуке и да се обезбеди да сви имају исту шансу. Приход заузима амбивалентан положај. У неколико наврата, наведен је као једно од примарних друштвених добара, као на пример у Теорији правде (A Theory of Justice) и у Закону народа (The Law of the Peoples), чија је тематика у много ближој вези са индексом људског развоја, а Ролс сматра да виши приходи могу бити корисни само онда када сиромаштво спутава друштво у стварању институција, односно када свеопшта немаштина не допушта друштву да, по Ролсовој терминологији, постане „праведно" или „пристојно". Даље од тога приход је небитан. Штавише, може и да постане сметња, чак и негативно добро:

                    „Погрешно је веровати да праведно и добро друштво мора чекати на висок материјални стандард живота. Оно што људи желе јесте смисаони рад са другима у слободним удружењима, која уређују њихове узајамне односе унутар оквира праведних основних установа. У ствари, преко неке тачке оно ће вероватно бити позитивна сметња, у најбољем случају безначајна забава, ако не и искушење за препуштање ужицима и испразности." (Теорија правде, IV, 44)

                    Тако Ролс, насупрот економистима, сматра да приход може бити корисно средство само у посебним условима, а чак и тада он се не посматра као примарно добро, већ просто као средство потребно за достизање „пристојног" друштва. Укључивањем политичке слободе, Ролс се приближава Прадосовом виђењу тога шта су примарна добра, али би он из њих изузео примања (након одређеног прага).

                    Можемо заћи још дубље. Марксу слободно време представља искључиво „богатство", право примарно добро. Рекао је:

                    „Али слободно време, време којим се располаже, јесте право богатство - делом за уживање производа, делом за слободно делање, које није као рад одређено принудом неке спољне сврхе која мора бити испуњена, чије испуњење је природна нужност или социјална дужност, већ како се хоће." (Теорије о вишку вредности, Капитал IV)

                    Слободно време по Марксу није оно што се данас сматра „доколицом" или „разонодом". За Маркса је слободно време означавало слободу од најамног ропства, односно могућност сваког појединца да проведе своје време како он или она то желе. Оно може обухватати оно што се традиционално сматра „радом", али само ако такав рад представља потребу за самоостваривањем, која је, сама по себи, пожељна. Доколица (leisure), онако како је ми дефинишемо, постоји само у класним и сиромашним друштвима, у којима се рад - оно супротно од разоноде - предузима не зато што људи воле да раде већ зато што то морају како би опстали. У таквим друштвима, као што Маркс бележи у неколиким поглављима Капитала, рад је напор, бол и понижење.

                    Иако су услови рада у развијеним земљама данас знатно бољи него што су били када је Маркс писао о њима, онтолошки карактер најамног рада остао је исти: рад је нужност, не упражњавамо га у потрази за самоостварењем. Супротно од тога, он већини представља муку, активност од које би желели да побегну, да је сведу на минимум. У прилог овом доживљају рада као нечег болног, обратите пажњу на безброј ресторана са натписима на којима пише нешто попут: „Богу хвала, петак је!" , и на поздраве као што су „Срећан петак!" (који су сада постали „Срећан четвртак"), као и на остале изразе који указују на то да су завршетак рада, нерад, или одлазак на одмор пожељне активности - оне у којима, за разлику од посла, уживамо.

                    Разонода је добро само зато што мрзимо оно што радимо. У комунистичком друштву из Марксове маште разонода престаје да буде добро; немогуће ју је разликовати од онога што данас сматрамо „радом". То да ли је могуће икада доћи до таквог друштва није јасно, али идеја да је стварно, и наизглед једино, примарно добро слобода да чинимо онако како желимо свакако јесте прилично привлачна.

                    Онда, ако по Ролсу избацимо приход са списка примарних добара, и престанемо да посматрамо самореализацију (слободу појединца да чини онако како жели) као нешто неоствариво у свим класним друштвима где рад није бесплатан, остаје нам само једно примарно добро. А можда то и има смисла.

                    Јер, на крају крајева, једино примарно добро јесте сâм живот.

                     

                    Политика
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Друштво
                    „Извори тоталитаризма“ Хане Арент: Где је тоталитаризам данас
                    Пише:  Иван Радановић
                    „Извори тоталитаризма“ Хане Арент: Где је тоталитаризам данас
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Пише:  Саша Марковић
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Расна хигијена и еугеничка истраживања доктора Јозефа Менгелеа: „Анђео смрти“ у белом мантилу
                    Пише:  Момчило Б. Ђорђевић
                    Расна хигијена и еугеничка истраживања доктора Јозефа Менгелеа: „Анђео смрти“ у белом мантилу
                    Економија
                    Eкономске последице израелско-америчко-иранског рата на читав свет: Избегнути или одложени хаос
                    Пише:  Горан Николић
                    Eкономске последице израелско-америчко-иранског рата на читав свет: Избегнути или одложени хаос
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Пише:  Горан Николић
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Свет
                    Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Пише:  Момир Турудић
                     Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Пише:  Саша Марковић
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Израел против Ирана, сукоб који може да запали планету: Хроника најављеног рата
                    Пише:  Момир Турудић
                    Израел против Ирана, сукоб који може да запали планету: Хроника најављеног рата
                    Култура
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Пише:  Жикица Симић
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Пише:  Дејан Новачић
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Пише:  Вуле Журић
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Историја
                    Наш човек на Колими из књиге Варлама Шаламова: Прича о Николи Котуру, осмом секретару СКОЈ-а
                    Пише:  Вуле Журић
                    Наш човек на Колими из књиге Варлама Шаламова: Прича о Николи Котуру, осмом секретару СКОЈ-а
                    Четири живота Франца Пирца у четири пропале државе: Пилот, падобранац, командант, амбасадор
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Четири живота Франца Пирца у четири пропале државе: Пилот, падобранац, командант, амбасадор
                    Битка на Сутјесци, највећа герилска битка у Другом светском рату: Минут ћутања за мртве и за живе
                    Пише:  Енес Халиловић
                    Битка на Сутјесци, највећа герилска битка у Другом светском рату: Минут ћутања за мртве и за живе
                    Како је радило дипломатско представништво Павелићеве НДХ у Недићевој Србији: Усташки конзул у Београду
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Како је радило дипломатско представништво Павелићеве НДХ у Недићевој Србији: Усташки конзул у Београду
                    Музика
                    Све је боље што је некад било, а најбоље што никад није било: Врање у песмама Станише Стошића
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Све је боље што је некад било, а најбоље што никад није било: Врање у песмама Станише Стошића
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Пише:  Драган Амброзић
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Музичка мисија Слаја Стоуна и његове екипе: Ритмови лепше и светлије свакодневице
                    Пише:  Жикица Симић
                    Музичка мисија Слаја Стоуна и његове екипе: Ритмови лепше и светлије свакодневице
                    Скитница и херој у шљампавом костиму уличног плесача: Прича о песми „Mr. Bojangles“
                    Пише:  Жикица Симић
                    Скитница и херој у шљампавом костиму уличног плесача: Прича о песми „Mr. Bojangles“
                    Спорт
                    Породична везаност за Партизан: Браћа, очеви и синови у фудбалском црно-белом дресу
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Породична везаност за Партизан: Браћа, очеви и синови у фудбалском црно-белом дресу
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Пише:  Иван Радовановић
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Лектира
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Пише:  Горан Гоцић
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Шта се десило с јунацима серије „Више од игре“ у рату и после њега: Поетични, дивни свет Слободана Стојановића
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Шта се десило с јунацима серије „Више од игре“ у рату и после њега: Поетични, дивни свет Слободана Стојановића
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.