OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Global Inequality and More 3.0

                    Шта су примарна добра: Приход, образовање, здравље и слободно време, али слободно време за шта? štampaj

                    Читај ми!

                    Пише:  Бранко Милановић

                    петак, 21. окт 2022,  08:56 -> 20:05

                    Да ли слободно време спада у тзв. примарна добра, поред прихода, образовања и здравља? За Маркса је слободно време означавало слободу од најамног ропства, односно могућност сваког појединца да проведе своје време како он или она то жели. Оно може обухватати и оно што се традиционално сматра „радом", али само ако такав рад представља потребу за самоостваривањем, која је, сама по себи, пожељна. У класним и сиромашним друштвима рад се предузима не зато што људи воле да раде већ зато што то морају како би опстали. У таквим друштвима, као што Маркс бележи, рад је напор, бол и понижење.

                    Мој скорашњи блог и расправа која је уследила била је везана за добра која могу бити део индекса људског развоја Уједињених нација (HDI). Као што је већ познато, индекс од самог почетка чине три врсте „добара": приход (измерен у БДП-у по глави становника), образовање (број година школовања) и здравље (просечан животни век). (Различите верзије ова три мерила такође су у употреби). Оно што је овде кључно јесте то што су ове три компоненте имплицитно третиране као примарна добра, односно као добра сама по себи, а не као оруђа која се користе зарад постизања других циљева.

                    Економистима је сасвим природно да приход буде примарно добро. За њих, он је најгенеричкије примарно добро зато што се може преобразити у разна друга добра: неко ко је богат може, рецимо, да приушти себи бољу здравствену негу. Друга два „добра", образовање и здравље, укључена су чисто на основу здраворазумског размишљања: оба су неретко јавно финансирана, са другачијом покретљивошћу од БДП-а по глави становника, и оба имају велику екстерналност. Бољи исходи у пољу здравства или образовања за мене највероватније ће означавати и боље исходе за друге на том плану. (Ако се ја вакцинишем, мање су шансе да ће се други разболети; ако стекнем боље образовање, рад са мном ће повећати и продуктивност других).

                    У својој недавно објављеној књизи Леандро Прадос залаже се за укључивање политичких добара у индекс људског развоја, као део примарних добара. Као што сам већ писао, сложио сам се са тим да се људска права и слободе могу тумачити као примарно добро, али не само у једној конкретној форми у ком се оно може остварити, наиме као демократија како се то данас обично дефинише и сагледава.

                    Извесно је, међутим, да је проблем много свеобухватнији. Питање је заправо која су добра заиста примарна? По Прадосовом тумачењу има их четири, док их је у тренутном индексу људског развоја три. А чак и ова три могу се довести у питање. Споменуо сам да се Нуно Палма на летошњој конференцији у Гронингену врло гласно побунио против укључивања образовања на листу примарних добара. Његова поента била је савршено јасна: стичемо образовање као средство за остваривање већег прихода, а не нужно због самог образовања. Другим речима, макар 90% људи не учи математику или страни језик зато што им се то допада већ због тога што их сматрају корисним вештинама при решавању проблема или налажењу посла. Стога нам остају  само два примарна добра: приход и здравље.

                    Али да ли је приход заиста примарно добро? Џон Ролс се можда не би сложио. У свом лексикографском редоследу принципа праведног друштва, прва два начела захтевају да институције одрже принципе политичке слободе и једнакости на тај начин да се мање или више свима омогући да утичу на политичке одлуке и да се обезбеди да сви имају исту шансу. Приход заузима амбивалентан положај. У неколико наврата, наведен је као једно од примарних друштвених добара, као на пример у Теорији правде (A Theory of Justice) и у Закону народа (The Law of the Peoples), чија је тематика у много ближој вези са индексом људског развоја, а Ролс сматра да виши приходи могу бити корисни само онда када сиромаштво спутава друштво у стварању институција, односно када свеопшта немаштина не допушта друштву да, по Ролсовој терминологији, постане „праведно" или „пристојно". Даље од тога приход је небитан. Штавише, може и да постане сметња, чак и негативно добро:

                    „Погрешно је веровати да праведно и добро друштво мора чекати на висок материјални стандард живота. Оно што људи желе јесте смисаони рад са другима у слободним удружењима, која уређују њихове узајамне односе унутар оквира праведних основних установа. У ствари, преко неке тачке оно ће вероватно бити позитивна сметња, у најбољем случају безначајна забава, ако не и искушење за препуштање ужицима и испразности." (Теорија правде, IV, 44)

                    Тако Ролс, насупрот економистима, сматра да приход може бити корисно средство само у посебним условима, а чак и тада он се не посматра као примарно добро, већ просто као средство потребно за достизање „пристојног" друштва. Укључивањем политичке слободе, Ролс се приближава Прадосовом виђењу тога шта су примарна добра, али би он из њих изузео примања (након одређеног прага).

                    Можемо заћи још дубље. Марксу слободно време представља искључиво „богатство", право примарно добро. Рекао је:

                    „Али слободно време, време којим се располаже, јесте право богатство - делом за уживање производа, делом за слободно делање, које није као рад одређено принудом неке спољне сврхе која мора бити испуњена, чије испуњење је природна нужност или социјална дужност, већ како се хоће." (Теорије о вишку вредности, Капитал IV)

                    Слободно време по Марксу није оно што се данас сматра „доколицом" или „разонодом". За Маркса је слободно време означавало слободу од најамног ропства, односно могућност сваког појединца да проведе своје време како он или она то желе. Оно може обухватати оно што се традиционално сматра „радом", али само ако такав рад представља потребу за самоостваривањем, која је, сама по себи, пожељна. Доколица (leisure), онако како је ми дефинишемо, постоји само у класним и сиромашним друштвима, у којима се рад - оно супротно од разоноде - предузима не зато што људи воле да раде већ зато што то морају како би опстали. У таквим друштвима, као што Маркс бележи у неколиким поглављима Капитала, рад је напор, бол и понижење.

                    Иако су услови рада у развијеним земљама данас знатно бољи него што су били када је Маркс писао о њима, онтолошки карактер најамног рада остао је исти: рад је нужност, не упражњавамо га у потрази за самоостварењем. Супротно од тога, он већини представља муку, активност од које би желели да побегну, да је сведу на минимум. У прилог овом доживљају рада као нечег болног, обратите пажњу на безброј ресторана са натписима на којима пише нешто попут: „Богу хвала, петак је!" , и на поздраве као што су „Срећан петак!" (који су сада постали „Срећан четвртак"), као и на остале изразе који указују на то да су завршетак рада, нерад, или одлазак на одмор пожељне активности - оне у којима, за разлику од посла, уживамо.

                    Разонода је добро само зато што мрзимо оно што радимо. У комунистичком друштву из Марксове маште разонода престаје да буде добро; немогуће ју је разликовати од онога што данас сматрамо „радом". То да ли је могуће икада доћи до таквог друштва није јасно, али идеја да је стварно, и наизглед једино, примарно добро слобода да чинимо онако како желимо свакако јесте прилично привлачна.

                    Онда, ако по Ролсу избацимо приход са списка примарних добара, и престанемо да посматрамо самореализацију (слободу појединца да чини онако како жели) као нешто неоствариво у свим класним друштвима где рад није бесплатан, остаје нам само једно примарно добро. А можда то и има смисла.

                    Јер, на крају крајева, једино примарно добро јесте сâм живот.

                     

                    Друштво
                    Одговор на слом представничке демократије по Лењину и Грамшију: Списи од пре сто година и данашња политика
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Одговор на слом представничке демократије по Лењину и Грамшију: Списи од пре сто година и данашња политика
                    Шта се може научити о политици из два случајна сусрета у једном њујоршком ресторану: А онда је дошао Трамп...
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Шта се може научити о политици из два случајна сусрета у једном њујоршком ресторану: А онда је дошао Трамп...
                    Путовање далеким севером: Трагом Хамсуновим, Исидориним и наших људи са Крвавог пута
                    Пише:  Ирена Билић
                    Путовање далеким севером: Трагом Хамсуновим, Исидориним и наших људи са Крвавог пута
                    Бомба Роберта Опенхајмера, светлија од хиљаду сунаца: „...И постадох Смрт – уништитељ светова!”
                    Пише:  Саша Марковић
                    Бомба Роберта Опенхајмера, светлија од хиљаду сунаца: „...И постадох Смрт – уништитељ светова!”
                    Економија
                    Улога вештачке интелигенције у глобалном лоповлуку: Међународне корпорације за велику крађу
                    Пише:  Горан Николић
                    Улога вештачке интелигенције у глобалном лоповлуку: Међународне корпорације за велику  крађу
                    Надолазећи век геронтократије: Да ли ће старење друштва довести до мање ратова?
                    Пише:  Горан Николић
                    Надолазећи век геронтократије: Да ли ће старење друштва довести до мање ратова?
                    Kолико људи поседује колико капитала : Хомоплутија, нова аристократија новог капитализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Kолико људи поседује колико капитала : Хомоплутија, нова аристократија новог капитализма
                    Нове царинске претње Вашингтона: Трамп против остатка света
                    Пише:  Горан Николић
                    Нове царинске претње Вашингтона: Трамп против остатка света
                    Политика
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Свет
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Сенка Гадафијеве Зелене књиге над Либијом: Све је исто, само њега нема
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Сенка Гадафијеве Зелене књиге над Либијом: Све је исто, само њега нема
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Пише:  Момир Турудић
                     Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Историја
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Био је човек какви ће људи тек бити: Прича о кратком животу и дугом умирању доктора Младена Стојановића
                    Пише:  Вуле Журић
                    Био је човек какви ће људи тек бити: Прича о кратком животу и дугом умирању доктора Младена Стојановића
                    Култура
                    Дан када је умро Корто Малтезе: Жеља да се буде бескористан
                    Пише:  Момир Турудић
                    Дан када је умро Корто Малтезе: Жеља да се буде бескористан
                    Из историје женског покрета за право гласа, слободу и равноправност: Правдољубље Олге Попс Тимотијевић
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Из историје женског покрета за право гласа, слободу и равноправност: Правдољубље Олге Попс Тимотијевић
                    Лолитa је напунила седамдесет година: Теби, моја Долорес
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Лолитa је напунила седамдесет година: Теби, моја Долорес
                    Нови шашави грчки филмски талас: Бископско огледало глобалне кризе
                    Пише:  Властимир Судар
                    Нови шашави грчки филмски талас: Бископско огледало глобалне кризе
                    Музика
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Век Младена Јагушта: Последњи велики Маестро српске музичке сцене
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Век Младена Јагушта: Последњи велики Маестро српске музичке сцене
                    Балада о Владимиру Висоцком: Хамлет са гитаром, бард совјетске епохе, више од песника
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Балада о Владимиру Висоцком: Хамлет са гитаром, бард совјетске епохе, више од песника
                    Спорт
                    Сећање на најболнији пораз Партизана: Како је Сокол Кушта утишао Стадион ЈНА, а Фљамуртари отишао даље
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на најболнији пораз Партизана: Како је Сокол Кушта утишао Стадион ЈНА, а Фљамуртари отишао даље
                    Одлазак Немање Ђурића, легенде југословенске кошарке: Генерација трапавих двометраша који су постали светски шампиони
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Одлазак Немање Ђурића, легенде југословенске кошарке: Генерација трапавих двометраша који су постали светски шампиони
                    Легенда српског женског фудбала: Славка Кањевац, машина за голове
                    Пише:  Драгана Кањевац
                    Легенда српског женског фудбала: Славка Кањевац, машина за голове
                    Порок Плаве чигре, Робија, Кројфа и Марадоне: Фудбалери који нису могли без цигар(ет)а
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Порок Плаве чигре, Робија, Кројфа и Марадоне: Фудбалери који нису могли без цигар(ет)а
                    Лектира
                    Сећања Радивоја Лоле Ђукића на почетке телевизије у Србији: Ох, ох, дође и та телевизија!
                    Пише:  Радивоје Лола Ђукић
                    Сећања Радивоја Лоле Ђукића на почетке телевизије у Србији: Ох, ох, дође и та телевизија!
                    Бивша времена на Потсдамер плацу: Записи из берлинске јесени
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    Бивша времена на Потсдамер плацу: Записи из берлинске јесени
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Трка између образовања и катастрофе
                    Пише:  Нил Постман
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Трка између образовања и катастрофе
                    Дух града Београда пре сто година и његови творци: Седмица са седам недеља по Монију де Булију
                    Пише:  Мони де Були
                    Дух града Београда пре сто година и његови творци: Седмица са седам недеља по Монију де Булију
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.