OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Патријарси политичке филозофије, културе и праксе

                    Хенри Кисинџер, Јирген Хабермас и Џорџ Сорош заједно имају 284 године и још су актуелни

                    Читај ми!

                    Пише:  Мухарем Баздуљ

                    понедељак, 06. јун 2022,  08:40 -> 20:42

                    Чини се да рат у Украјини више потреса Запад као криза смисла него као хуманитарна катастрофа. Кључне позиције у његовој интерпретацији симболички заузимају три старца који заједно имају 284 године: Хенри Кисинџер (1923), Јирген Хабермас (1929) и Џорџ Сорош (1930). Појмови „реалполитике“, „уставног патриотизма“ и „отвореног друштва“, чији су они најпознатији промотери, деценијама су служили и служе као алат политичке прагме у тумачењу смисла историјских процеса. Зато су судове о Украјини и Русији које су ова три жива сведока Другог светског рата последњих недеља дали, пренели сви светски медији и о њима се расправља.

                    Присећајући се своје измаштане Византије, Вилијам Батлер Јејтс је 1927. године написао стих „Нема земље за старце". Њему су тада биле шездесет две; четири године раније је добио Нобелову награду за књижевност. У то време је у Сједињеним Америчким Државама просечан животни век мушкарца износио око 53 и по године, па се може рећи да је и сам песник био страшно стар. Имајући у виду да је тренутни просечни животни век мушкарца у САД око седамдесет и осам година, могли бисмо рећи да је, према тим мерилима, Јејтс у то доба био, по данашњем стандарду, већ дубоко загазио у деведесете. 

                    Многи озбиљни биолози и антрополози тврде да је једна од кључних разлика Homo sapiensa у односу на друге животињске врсте брига за старе јединке. Петар Медавар, добитник Нобелове награде за медицину и физиологију, у једном незаборавном есеју тврди да су ликови мудрих старих орлова или вукова са наочарима на глави, из бајки или стрипова, тешка фикција или антропоморфизација. У животињском свету јединка која више није физички у стању да се избори за опстанак врло брзо умире. Поједностављено говорећи, а као у парафрази оних Бреговићевих стихова, месождер без зуба је практично већ мртав.

                    Религиозни људи и филозофи-моралисти лако ће наћи разлог зашто се људи понашају друкчије, односно зашто се брину за „сениоре" властите врсте. Еволуционисти су пак много мање сентиментални, а много склонији практичним и прагматичним интерпретацијама. По њима је суштина „функције" стараца у друштву брига за младе, понајпре оне с којима деле генетски материјал, односно пренос знања и искуства.

                    Више од сведока епохе

                    Док траје рат у Украјини и док људи на Западу имају осећај да се у Европи први пут након осамдесетак година води рат, чини се да кључне позиције у његовој интерпретацији симболички заузимају три старца којима једина заједничка ствар нипошто нису само поодмакле године. Наведимо их по хронологији рођења: Хенри Кисинџер је рођен у мају 1923. у Фирту, у Немачкој; Јирген Хабермас је рођен у јуну 1929. у Гумерсбаху, такође у Немачкој; напослетку, Џорџ Сорош је рођен у августу 1930, у Будимпешти, што ће рећи у Мађарској.

                    Између рођења најстаријег и најмлађег „члана" овог ad hoc тројца је седам година разлике, а између њихових родних места је једва неколико стотина километара, и то цестовне, а не ваздушне удаљености: између Гумерсбаха и Фирта нешто мање од четири стотине километара, а између Фирта и Будимпеште нешто више од седам стотина.

                    Ова тројица стараца у јавности Запада већ деценијама су општепознате фигуре. Први се доживљава као политичар, други као филозоф, а трећи као бизнисмен и филантроп. Међутим, границе између њихових „сфера деловања" су ипак доста флуидне. Далеко од тога да Кисинџер није и мислилац, далеко од тога да је Хабермасов ангажман лишен политичког, далеко од тога да Сорош није и политичар и, ако баш не филозоф, а оно барем популаризатор филозофије.

                    Милан Кундера је негде написао да је врхунац успеха неког романсијера то кад симболички „патентира" неки појам као што је Кафка патентирао „процес", Ками „апсурд", Куци „срамоту", а Достојевски, рецимо, „злочин и казну". Слична теза могла би да вреди и генерално за људе с гласом у јавности, нарочито за припаднике „делатне мањине" који усмеравају трендове, да баш не кажем - процесе.

                    Реалполитика, уставни патриотизам, отворено друштво 

                    И заиста, сва тројица наших „јунака" позната су по појмовима и концептима које ако и нису сами сковали, данас су практично неодвојиви од њих. Код Кисинџера је то појам „реалполитике", код Хабермаса „уставног патриотизма", а код Сороша „отвореног друштва".

                    Задржимо се мало на овим концептима. Већина истраживача тврди да је појам  „реалполитике" у том и таквом облику први употребио немачки новинар и политичар Лудвиг фон Рохау (1810-1873). Ако он и јесте на тај начин први поредао сугласнике и самогласнике у ту реч, претече садржаја тог појма су бројне: од Сун Цуа, Тукидида и Ибн Халдуна преко Макијевалија, Ришељеа и Томаса Хобса, до Клаузевица, Бизмарка и Метерниха.

                    Причу о „уставном патриотизму", Хабермас и његови следбеници су покушавали да примене на различитим географским ширинама и историјским епохама. Сам појам први пут наводи Долф Штернбергер, и то 1979, о тридесетој годишњици утемељивања Савезне Републике Немачке. Од тада је, међутим, појам често потенциран и вариран, па и на нашим просторима: од БиХ до Црне Горе.

                    Напослетку, фамозна фондација Сорошева под именом „Отворено друштво", а што је појам који се већ деценијама скоро синонимно наводи уз име и презиме мађарско-америчког бизнисмена и филантропа, потиче из наслова књига Карла Попера Отворено друштво и његови непријатељи, изворно објављене 1945.

                    Криза смисла

                    Рат који тренутно бесни у Украјини, Запад више потреса као криза смисла, него као хуманитарна катастрофа. Кад је ономад Семјуел Хантингтон писао о „сукобу цивилизација", унутар те поделе света Русија и Украјина су спадале у исту цивилизацију (источно-православну) те стога између њих не би требало да буде конфликта.

                    У површним интерпретацијама, Хантингтон је доживљаван као песмистични пандан Фукујаминој тези о „крају историје". У још површнијим тумачењима самог Фукујаме, „крај историје" је требало да значи да ратова као историјских догађаја више неће бити, па би у том смислу овај актуелни рат још и више био деманти те тезе.

                    Фукујама, међутим, нигде и никад није говорио како крај историје „значи крај светских догађаја", него напротив да он као такав представља искључиво „крај развоја људског мишљења о главним начелима". Другим речима, по Фукујами либерална демократија у теорији више нема праву глобалну и универзалистичку алтернативу.

                    И не само то. Још пре више од тридесет година, како недавно подсећа Тарик Хаверић, Фукујама експлицитно каже како крај историје нипошто „не подразумева крај међународних сукоба per se (...) још ће постојати етничко и националистичко насиље на високој и можда још вишој разини, јер су то потицаји који нису потпуно иживљени, чак ни у неким деловима постисторијског света".

                    После краја историје 

                    Доминантна интерпретација рата у Украјини у западним медијима уклапа се у изворну и довољно широко тумачену Фукујамину тезу. По њој се Украјина определила за поредак либералне демократије карактеристичан за Запад, а напад „историјски превазиђене" руске диктатуре нема везе са осећањем потенцијалне војне и сигурносне угрожености, него са страхом Путина да Украјина управо самим Русима не послужи као „излог" супериорности либералне демократије.

                    Ипак, управо тројица мудрих стараца из наше приче противе се оваквој симплификацији. Кисинџер је пре неке две недеље из Давоса, како је то у свом тексту на Око порталу лепо сажео Драган Бисенић, поручио да Русија „не само да је већ 400 година део Европе већ да је у кључним тренуцима била гарант одржања равнотеже моћи на Старом континенту". Кисинџерова поента је кристално јасна: „Надам се да ће Украјинци мудрошћу одмерити херојство које су показали.... Преговори морају да почну у наредна два месеца јер ће се иначе створити тензије преко којих неће моћи тако лако да се пређе. Идеално, линија раздвајања требало би да буде повратак на претходно стање ствари. Инсистирање на наставку рата након што прођу та два месеца не би довело до слободе Украјине, већ до новог рата против саме Русије".

                    Наравно, украјински председник Зеленски једва је дочекао да Кисинџерову бојазан „да би пораз Руса био фаталан за Запад јер би довео до реорганизације европске хијерархије моћи" искористи да га успореди са Чемберленом и Даладјеом у Минхену разрађујући омиљену тезу о „Путлеру".

                    Криза идентитета

                    Непуне четири недеље пре Кисинџеровог насупа у Давосу, Хабермас се огласио ауторским текстом у Зидојче цајтунгу. Изузетно проницљиво он пише о „новој немачкој кризи идентитета" која се јавила са ратом у Украјини.

                    Он детектује „запањујући преокрет код некадашњих миротвораца" и ефектно анализира ту нову позицију: „Нови приступ се ослања на младе људе у нашем друштву који су сензибилисани на нормативна питања, који не крију своје емоције и који су били најгласнији у захтевима за већи ангажман Немачке у Украјини. Нова ратна реалност као да је распршила све пацифистичке илузије. (...) Без обзира на моје поодмакле године, морам рећи да сам помало затечен променом у самом темељу наше политичке културе и њених подразумеваних норми и вредносних оријентација наше деце и унука. Чак и конзервативни медији прозивају тужиоце Међународног кривичног суда, иако тај суд Русија, Кина и САД још увек не признају. То показује сву испразност страствене идентификације са све оштријим моралним критикама немачке уздржаности. Ратни злочинац Путин можда заслужује да буде изведен пред суд, али он и даље има право вета у Савету безбедности УН-а и може да настави да прети својим противницима нуклеарним ратом. С њим се још увек мора преговарати о завршетку рата, или барем о прекиду ватре. Не видим убедљиво оправдање захтева за политиком која би, упркос мучним, све неподношљивијим патњама жртава, de facto довела до одустајања од утемељене одлуке да се избегне директно учешће у овом рату".

                    Сорошев исказ о рату у Украјини потиче такође из Давоса, али је лапидарнији од Кисинџеровог. Он је позвао свет да „искористи све своје ресурсе да што раније оконча рат", додајући „да је најбољи и можда једини начин да се очува наша цивилизација да се што пре порази Путин".

                    Управо због те лапидарности, Сорошева изјава даје ширу маргину тумачења па би многи рекли да би он пре него Кисинџер и Хабермас подржао директно укључивање Запада у прави рат са Русијом, мада сам Сорош то нигде експлицитно не каже.

                    И док они млади људи из Хабермасовог текста опседнути „нормативном моралношћу" као да немају никакав проблем са могућношћу нуклеарног рата, сва три ова старца, суштински, у неком ширем смислу, на заласку животу, као да много више брину за свет. У контексту оне пословичне здраворазумске калкулације о свету који се оставља деци, можда није неважно поменути да Кисинџер има двоје, Хабермас троје, а Сорош петоро деце.

                    Џорџ Бернард Шо, циник који је умро са навршене деведесет и четири, приметио је једном приликом да је младост толико дивна ствар да је права срамота да у њој уживају само деца и омладина.

                    Ако је младост, на неки начин, и време „биолошког оптимизма" односно фокуса на будућност, три старца који су јунаци овог текста сваким даном, да парафразирамо Матију Бећковића, бивају све млађи. 

                    Друштво
                    Једна идеологија за домаћу, а друга за спољну употребу, руски случај: Национализам (и)ли интернационализам?
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Једна идеологија за домаћу, а друга за спољну употребу, руски случај: Национализам (и)ли интернационализам?
                    Нобелова награда за физику 2025: Велики корак ка квантној технологији будућности
                    Пише:  Саша Марковић
                    Нобелова награда за физику 2025: Велики корак ка квантној технологији будућности
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Пише:  Вуле Журић
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Пише:  Дарко Коцјан
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Економија
                    Нови „црни лабуд“ за српску привреду: Еколошка такса од 250 милиона евра
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Нови „црни лабуд“ за српску привреду: Еколошка такса од 250 милиона евра
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    Пише:  Аница Телесковић
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву: Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Пише:  Аница Телесковић
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву:  Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Политика
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Свет
                    Заљуљани брод Емануела Макрона: Француски експеримент са премијерским сменама
                    Пише:  Ана Оташевић
                    Заљуљани брод Емануела Макрона: Француски експеримент са премијерским сменама
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Пише:  Бранко Милановић
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    Пише:  Ана Оташевић
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    Историја
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Пише:  Радосав Туцовић
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Култура
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Пише:  Бранислава Милунов
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Пише:  Жикица Симић
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Музика
                    Јер је све у песми човеку што треба: Прича о групи Тајм
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Јер је све у песми човеку што  треба: Прича о групи Тајм
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Пише:  Жикица Симић
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Спорт
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Пише:  Горислав Папић
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Пише:  Горислав Папић
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Лектира
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Пише:  Милутин Дедић
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.