OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    ИНТЕРВЈУ

                    Милена Марковић: Све што је џабе смрди на џабалук

                    Читај ми!

                    Пише:  Драгана Игњић

                    уторак, 01. феб 2022,  16:22 -> 12:14

                    "Више пута сам бестидно парафразирала великог писца Луј-Фердинанда Селина да ништа није џабе, а да све што јесте џабе смрди на џабалук. Тако отприлике каже Селин, а он је био врло оштар на речима: да све мора да се плати, да мора да се принесе жртва и да писац мора да изврне своју кожу и да свира по њој. То је била моја 'идеологија' откако сам одлучила да пишем, усвајајући врло рано стил који се састоји у брутализму уз јуродиви дечји вокабулар. Било шта да сам радила увек сам себе откривала. Овде сам, у роману 'Деца', то урадила до краја."

                    Награђивана песникиња, ауторка драма и сценаристкиња Милена Марковић у своју биографију уписала је још једно признање - Нинову награду за роман године 2021. Први пут после неколико година није било полемике у јавности о одлуци Ниновог жирија. За награђени роман у стиховима Деца као да су навијали и други критичари и публика, а уз то - ушао је и у најужи избор новоустановљене награде "Београдски победник".

                    На почетку разговора за ОКО, Милена Марковић на то каже: "Ја сам добила до сада више награда, поред осталих оне које носе имена Милоша Црњанског, Тодора Манојловића, Ђуре Јакшића и многе друге, и то ми је јако значило, нарочито кад добијете 'Црњанског" или 'Ђуру Јакшића'... Међутим, то су песничке награде. Али Нинова награда је као печат - с њом сви знају да сте писац и у одређеном смислу долазите и до шире публике. Шта даље? Нисам сигурна да ћу да наставим у истом тону, не из страха или да нешто не покварим, него то је елементарна логика. Већ сам чула битне и лепе ствари од људи који су ми важни, а то може мало да оптерети. Сада или ћу писати другачије или ћу мало сачекати. То је што се тиче књижевности. А што се тиче мојих других списатељских активности, кад ми неко нешто наручи - то ћу и радити."

                    ДРАГАНА ИГЊИЋ: То је та логика о којој сте говорили - поезију пишете из сопствених побуда, а сценарије по наруџбини?

                    МИЛЕНА МАРКОВИЋ: Сценарије сам углавном писала за Олега Новковића, мада сам писала и за друге колеге које су ми тражиле. Ако пишете сценарио, радите то по замисли редитеља, те у том смислу то није само моје литерарно дело, него су ту и глумци и директор фотографије и други. Постоје моје драме које су добре у литерарном смислу, и оне могу да буду и за читање, али су првенствено намењене извођењу.

                    Зашто Деца? У књизи кажете: „Ми и даље нисмо људи/ него нека страшна деца"? Јесмо ли сви ми деца?

                    Моја и теза и тема и идеја и мишљење је - да јесмо. Тиме сам се бавила у књизи, причом о мом детињству, мојој породици и мојој деци, мојим потомцима. А мислим да смо сви деца. И мислим да је човек као река, све тече и све је променљиво и све се одвија у исто време... И да - сви смо деца.

                    Много је интимног у Вашој књизи, отуд су многи Ваш роман поредили с романом Карла Увеа Кнаусгора, шест томова Моје борбе о њему и члановима његове породице, с тим да сте Ви све спаковали у нешто више од 160 страна и пар хиљада стихова. Колико је трајало то "брушење", да све буде тако језгровито?

                    Писала сам око пет година, али за то време нисам писала само Децу, пошто сам писала и сценарио за филм Жив човек и сценарио за прву и другу сезону серије Мочвара, и драму Ливада пуна таме. И кад год сам могла настављала сам да пишем овај роман у стиху. А Кнаусгорова Моја борба је ремек-дело. Све је питање форме и стила. Он пише на тај начин, а ја пишем језгровито. Тако сам почела и не знам да ли бих умела другачије, можда и бих... Није мана то што Кнаусгор има толико страница, напротив, а није мана ни што неки други писци, па и ја, имају мало страница. Увек је само питање како, ништа друго.

                    У Деци се много откривате... Може ли се бити превише личан у уметности?

                    Више пута сам бестидно парафразирала великог писца Луј-Фердинанда Селина да ништа није џабе, а да све што јесте џабе смрди на џабалук. Тако отприлике каже Селин, а он је био врло оштар на речима: да све мора да се плати, да мора да се принесе жртва и да писац мора да изврне своју кожу и да свира по њој. То је била моја 'идеологија' откако сам одлучила да пишем. Уз то, врло рано, откако сам се испилила, усвојила сам стил који се састоји у брутализму и јуродивом дечјем вокабулару - нешто што је сродно с руском авангардом. Тако сам, дакле, одлучила и било шта да сам радила увек сам себе откривала. Овде сам то урадила до краја, и немам никакав проблем с тим. А кад већ помињемо Кнаусгора и проблеме које је он имао...

                    ... Њега је тужила фамилија. Како су Ваши реаговали?

                    Извињавам се Кнаусгору овом приликом, али моји родитељи и моја породица нису малограђани - то је кључна разлика. Они су нешто друго, пише у књизи. Има доста смерница, могу се препознати, али они нису малограђани. Они су апсолутно способни да разумеју, а неколико њих стварно и зна шта је озбиљна литература, тако да се никад не доводи у питање колико се ко открио, него само да ли је достојно и да ли је добро. А неки, када говорим о некој широј породици, који немају ту врсту врхунског укуса или образовања, неће се тиме ни бавити, него ће им или бити мило или неће ни читати... Мада, можда се и изненадим.

                    Кад кажете да се бавите "агонијом слободе" - у чему је та агонија и јесмо ли ми слободни или само имамо илузију да смо слободни?

                    Половина прошлог века бавила се тиме јер су људи били условљени и детерминисани вољом других: цркве, феудалних господара, старешина, родитеља... А онда је дошло доба у којем је човек могао сам да изабере како ће да живи. Тада се појавило питање које и ја постављам: да ли је слобода кад сам бираш како ћеш да живиш, или се то дешава све због "господина случаја" - или то говоре хорде предака из тебе... Да ли си стварно детерминисан нечим што је у теби и да ли постоји нешто што се назива слобода.

                    Свака врста повезаности с другим људским бићем, у било којој релацији, подразумева неслободу. Односно извесно чињење и жртву. Отуд агонија слободе - то је нешто чиме се бавим, а што је тема и писаца који су се појавили крајем прошлог и почетком овог века, и које сам детектовала као велике, попут споменутог Кнаусгора или Уелбека и Прилепина. Мада Прилепин на то гледа из потпуно другог система вредности, пошто није човек са Запада, али то су исте теме: шта значи легат слободе који је моја генерација здушно преузела.

                    „Милена озбиљно смртно озбиљно питам/ докле ћеш да се сећаш" - је ли то можда реторичко питање? Докле ћете да се сећате?

                    Ја се надам да ћу да се сећам до краја. То питање није реторско, то је врло важно питање. Кад нешто заборавите, то као да није ни постојало, било да је то особа, било да је реч о сећању народа, о причама, митовима, веровањима. Или да је у питању мали живот који ја имам. Надам се да ћу да се сећам до краја, па како буде.

                    За крај - колико Вам је важно што је роман Деца награђен Ниновом наградом, а у исто време је то једино дело које је било и најужем избору и за новоустановљену награду "Београдски победник"? Да ли Вам то импонује?

                    Немам ја проблем с вишком награда. То су институције. Кад имате културу где тридесет година траје урушавање институција - а знамо сви због чега, да се не бавимо сад тиме - онда су награде један од начина да покажете неком уметнику да је то што ради вредно. Онда само треба да се поведе рачуна ко је у тим комисијама и жиријима, а све остало је небитно. И да сада одговорим на ваше питање: да, импонује ми ако сам ја покрила оба та поља.

                    Друштво
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Пише:  Вуле Журић
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Пише:  Дарко Коцјан
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Пише:  Иван Радановић
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Економија
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    Пише:  Аница Телесковић
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву: Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Пише:  Аница Телесковић
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву:  Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Политика
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Свет
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Пише:  Бранко Милановић
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    Пише:  Ана Оташевић
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Пише:  Горислав Папић
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Историја
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Пише:  Радосав Туцовић
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Култура
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Пише:  Бранислава Милунов
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Пише:  Жикица Симић
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Музика
                    Јер је све у песми човеку што треба: Прича о групи Тајм
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Јер је све у песми човеку што  треба: Прича о групи Тајм
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Пише:  Жикица Симић
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Спорт
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Пише:  Горислав Папић
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Пише:  Горислав Папић
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Лектира
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Пише:  Милутин Дедић
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.