OKO
  • Вести
  • Евробаскет 2025
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Сартр у Бургтеатру

                    Отворена врата затвореног друштва: Психо-садо-мазо оптимизам у критици радикалног индивидуализма

                    Читај ми!

                    Пише:  Весна Кнежевић

                    понедељак, 21. феб 2022,  07:48 -> 21:14

                    Рат, као онај из којег је 1943. Сартр извео своје „Затворено друштво", увек је стицај ванредних околности. Рат је епитом дезинтеграције, али то компензује обећањем катарзе на свом крају. Године које је појео ковид су нормалне године, шта год ко мислио. Представа Мартина Кушеја по Сартру у Бургтеатру зато није ковид-комад о атомизацији друштва нити о радикалном индивидуализму, већ о његовом надилажењу кроз солидарност. То није комад песимизма, већ оптимизма. Истина психо-садо-мазо оптимизма, али све је боље од тоталног ништавила.

                    Одкад је преузео бечки Бургтеатар, Мартин Кушеј није увек био срећне руке ни као интендант ни као режисер у властитој кући. После Сартровог „Затвореног друштва" премијерно одиграног прошлог викенда, Кушеј се вратио у великом стилу. Пред посетиоцима се два сата одвија велики театар на великој сцени у малој коморној причи о паклу, греху и још једној перипетији пре коначног заборава. Пакао, то су други - зато је добро кад су друштва мала.       

                    Сартрови мртви су врло живи. Пуни су агресије и сујете, у исто време хумора и стоицизма којим подносе себе и друге у ситуацији са којом се мире јер им ништа друго не преостаје.

                    Једночинку која се на европским позоришним сценама појављује под различитим именима, Сартр је написао 1943. Објављена је и изведена годину дана касније у Позоришту старе голубице (Vieux Colombier), данас једној од зграда које користи Comedie Francaise.

                    Комад се првобитно звао „Други", што би данашњег конзумента популарне културе у ретроспективи припремало за хорор, за онај тип „мртвих" који се појављују у филму „The Others" Алехандра Аменабара из 2001. Али Сартрови мртви нису хорор мртви, они су алегорије индивидуализма. „Духови" егзистенцијализма данас само тестирају валидност својих уверења о слободи и апсолутној суверености индивидуе.    

                    Врло брзо након премијере 1944. име комада је промењено у „Huis clos", или „Без јавности/уз одсуство јавности". На англосаксонским сценама се игра као „No Exit", у земљама бивше Југославије под именом „Иза затворених врата", али не увек. Немачки назив је „Затворено друштво", посебно успешан термин за атмосферу тескобе и клаустрофобије коју Дирекција, то јест административна управа Пакла, одржава на тихој ватри.

                    Како ће се Сартров комад звати није ирелевантно, јер свако име, онако како је временом стизало, означава посебну нијансу у структури драме. Свако другу, а паклено компатибилну, од одсуства јавног до неиздрживо приватног.   

                    Гарсен: „С вама заиста није једноставно бити мртав"

                    Аустријска позоришна критика је „Затвореном друштву" прикачила атрибут ковид-комада, видећи у Кушејевој интерпретацији актуелни осврт на исушивање људске интереакције као идеал доброг грађанина у времену пандемије. Вероватно има и тога, али видети ту представу као параболу о усамљености, или алијенацију по државном декрету, без потребе је осиромашује.  

                    Прича је на први поглед класична, јер се држи принципа о јединству времена, места и радње. Непосредно након смрти, три особе стижу у Пакао, или, будући да им он изгледа недовршено, у чекаоницу пакленог погона. Први стиже Гарсен, опозициони новинар и литерата који је скончао изрешетан мецима стрељачког вода, вероватно Вишијевског режима, ако се узму у обзир Сартрова биографија и време настанка комада. Иза Гарсена долази Инес, поштанска службеница, троструко осуђена још за живота - натпросечно интелигентна, сиромашна и лезбијка. Последња им се придружује Естела, дама из високог друштва, али не по рођењу, већ по удаји, „спонзоруша" арт-деко епохе.

                    У чекаоницу их, једно по једно, уводи Келнер, о коме се из историјских извора који прате овај Сартров комад сазнаје једино то да му је „тата" у Дирекцији. Сам Келнер међутим не показује знаке непотизма и заиста се ангажује на послу, вербално гладак као јегуља, са ироничном дистанцом и дискретним садизмом, идеални мали Мефисто док својим нервозно мртвим гостима послужује празне посуде за столом последње вечере.

                    То би био оквир. Радња би била потрага за опроштајем. Све остало у овој Сартровој једночинки је црнохуморни оглед о паклу људске егзистенције који се наставља и након смрти, само с мало више милости. Док се гости полако присећају шта су радили „доле", то јест у животу, лажу један другом из петних жила.

                    „С вама заиста није једноставно бити мртав", каже Гарсен једног тренутка.

                    Човек је човеку превише човека?

                    Кушеј је потпуно срушио такозвани четврти зид, имагинарну преграду која бину одваја од публике и глумце на сцени затвара у „кутију". Четврти зид је један од предуслова позоришне уметности, консензус актера на сцени и публике да те две стране не знају једна за другу, јер их од међусобних погледа сакрива зид којег нема. Експериментално позориште одавно руши и пробија „четврти зид" кад игру уноси у гледалиште, али то је онда перформанс, импровизација, асиметрични дијалог, јер се врло добро зна ко задржава контролу у таквим ситуацијама. 

                    Кад Кушеј и његов сценограф Мартин Зехетгрубер у овој представи руше четврти зид, онда тако темељно, да од консензуса није остало ништа. Посетиоци не гледају замишљену сцену у паклу, већ су и сами у паклу. И нису само у паклу, већ су активни део пакла, мучитељи и мучени који чекају свој ред. На тај је начин избегнута инфантилна ситуација у коју гледаоце обично стављају режијски захвати рушења четвртог зида. Овде више нису слабији партнер позоришне илузије, али су за то унапређење платили високу цену, јер им је истовремено појачана друга илузија, да су и сами постали експерти садистичког крила психоанализе.

                    Кад Гарсен у финалу каже: „Пакао, то су други", он не мисли само на оне на бини, већ на све, свих хиљаду посетилаца који, барем на премијерама, пуне Бургтеатар. Није та мисао дакако била далеко ни од Сартра, ништа Кушеј није измислио што у тексту већ није постојало, али ту је и величина његових интервенција. Није ломио комад, само га је довео до крајњих консеквенци и ситуирао у новој епохи.  

                    Гарсен (Тобијас Морети), Инес (Дерте Лисевски) и Естела (Регина Фрич) играју на уској траци бине која је згурана у гледалиште. И визуелно се сцена руши у партер преко низа попречних паралела, од голог зида модерног брутализма, преко стола који евоцира хришћанску иконографију Последње вечере, до античког креписа који додирује ноге гледалаца у првом реду. Мерено из дубине сцене према дворани, стоје збијени сценографски цитати модерног, старог и прастарог, међусобно повезани у шљунку гробљанске стазе.     

                    У резултату, Сартрове фигуре се боре за опроштај другог колико и за простор другог. Боре се за добар живот у смрти. То је већ логички безизлазна ситуација, чак и ако се занемари буквална безизлазност пакла.

                    Гарсен: „Пакао, то су други"

                    Три Сартрове фигуре које чине затворено друштво знају да су у паклу. Нека казна је неопходна. Као рационални људи без илузија они се одмах по доласку распитују о справама за мучење и мучитељима. Јесу ли довољно професионални? Келнер (Кристоф Лузер) се увек с фином иронијом брани од сваке претпоставке да би он био тај. Он не мучи, он само гледа. „Саосећање је још моје једино задовољство", каже Келнер, чиме се претпоставља да и он одрађује неку казну, осуђен од Дирекције да се искупљује воајеризмом телевизијских формата фарми и џунгли на оном свету.

                    Гарсен је можда од аутора добио право да изговара најбоље цитате, али је зато Инес као најинтелигентнија прва схватила смисао њиховог малог затвореног друштва. Они су сами мучитељи једно другом. Нема других мука до оних који се подносе од ближњег и за ближњег, нема других справа за мучење од продорног погледа другог.

                    Нико од њих не протестује што је у паклу, премда би разлоге радије прећутао него поделио. Језик је моћна полуга абсолуције у овом Сартровом комаду, зато се тројка истерује из језика, онако као што се физички гура са бине. „Ако ћутимо довољно дуго, ништа нам се неће догодити", још је једна маестрална изјава Гарсена. Та цитат је међутим само досетка уплашеног ума, а Гарсенов грех је страх, из страха издаја. Нема друге него с речи прећи на дела, то јест на мучење. „Ми смо убице међу собом, ту нема грешке", каже Инес.

                    За опрост није довољан језик, већ поглед другог, не увек и не нужно добронамеран. Егзистенцијалиста Сартр, сходно томе и радикални индивидуалиста, овде гази властита уверења и пише комад о везама између људи, о емотивним спонама међу њима у радикалним ситуацијама, а нечег радикалнијег од пакла вероватно и нема.

                    Три фигуре се могу спасити само тако да свака од њих нађе пут до друге две. Свесне су да је свако од њих истовремено мучитељ и спасилац оног другог. „Ја бих само хтела да изаберем свој властити пакао", протестује Инес. Искључено. Шеф сале, након консултације са Дирекцијом,  доноси одлуку о томе ко где доспева. Случајна тројка је „огољена до костију" (Гарсен), у неиздрживој интими и бруталној директности.  

                    Кушеј није направио ковид-комад о атомизацији друштва. Напротив, поставио је комад у коме се прати како из најстрашнијег алијенативног понора настаје заметак друштвеног осећаја. Сходно томе, то и није комад о радикалном индивидуализму, већ о његовом надилажењу кроз солидарност.   

                    То није комад песимизма, већ оптимизма. Истина психо-садо-мазо оптимизма, али све је боље од тоталног ништавила.       

                    Позориште као боља реалност       

                    Сценографија и реализам фигура нису једини елементи којима Кушеј спушта радњу Сартровог „Затвореног друштва" на овде и сада. Светло је увек исто, једнаким интензитетом држи на окупу оба простора, и бину и гледалиште, па илузионизам нема шансе. Свако место на земљи је довољно добро да понуди и казну и симулацију опроштаја.

                    Ово је други пут у кратко време да голи Бург, његови фоајеи и степенице играју улогу реалистичног илузионизма. Пре четири године је нешто слично направио млади шпански редитељ Анту Ромеро Нунес са „Магбетом", кад је на сцени дуплиран реални позоришни ентеријер. Од двора шкотског убице, Бург је постао предворје пакла. Позориште је почело да глуми позориште које глуми позориште. Психоанализа је постала нова писменост.  

                    Оно чиме ова представа надокнађује недостатак илузионизма је вишак милосрђа. И код Сартра је то било наговештено, али покривено цинизмом. Овде је други механизам на делу, зато што је и друштвени осећај други. Рат, као онај из којег је рођено „Затворено друштво", увек је стицај ванредних околности. Рат је епитом дезинтеграције, али то компензује обећањем катарзе на свом крају. Године које је појео ковид су нормалне године, шта год ко мислио.  

                    Тиме што се поставља на сцену у новим, прописаним и контролисаним условима друштвености, Сартров комад није рефлексија индивидуализма, већ групне динамике и солидарности. Какве - па такве какви су и људи. Чак се пробија и стидљиви религиозни осећај да можда нико неће потпуно нестати, већ ће сви остати да вечно висе у лимбу, свако мало затворено друштванце у посебном сепареу непрегледне божје архитектуре. Повремено ће убити једни друге или себе, али како су већ мртви, ништа озбиљно им се не може догодити, па настављају да живе.   

                    Највећи парадокс ове представе по изворном рецепту егзистенцијализма је управо у томе да долази у моменту када су се и црква и држава ујединиле у критици радикалног индивидуализма. Као да је дух времена одлучио да постане колективан тачно тада кад је запретила дезинтеграција друштвеног осећаја.

                    А то да се та скоро библијска парабола развија на социјабилности мртвих, не треба да буни. Како каже Естела: „Мртви - није у реду да се употребљавају тако тешке речи! Можда чак никад нисмо били више пуни живота него сада. Ми смо само одсутни."

                    За све присутне и одсутне, за индивидуалисте који не могу без колектива и друштва која не могу без индивидуа, за меморије које се не гасе већ хибернирају, ово је сјајан текст у доследно савременом читању.

                    Друштво
                    Одговор на слом представничке демократије по Лењину и Грамшију: Списи од пре сто година и данашња политика
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Одговор на слом представничке демократије по Лењину и Грамшију: Списи од пре сто година и данашња политика
                    Шта се може научити о политици из два случајна сусрета у једном њујоршком ресторану: А онда је дошао Трамп...
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Шта се може научити о политици из два случајна сусрета у једном њујоршком ресторану: А онда је дошао Трамп...
                    Путовање далеким севером: Трагом Хамсуновим, Исидориним и наших људи са Крвавог пута
                    Пише:  Ирена Билић
                    Путовање далеким севером: Трагом Хамсуновим, Исидориним и наших људи са Крвавог пута
                    Бомба Роберта Опенхајмера, светлија од хиљаду сунаца: „...И постадох Смрт – уништитељ светова!”
                    Пише:  Саша Марковић
                    Бомба Роберта Опенхајмера, светлија од хиљаду сунаца: „...И постадох Смрт – уништитељ светова!”
                    Економија
                    Економски разлози државног ограничавања маржи: Утицај нефер трговачких пракси на раст цена хране
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Економски разлози државног ограничавања маржи: Утицај нефер трговачких пракси на раст цена хране
                    Улога вештачке интелигенције у глобалном лоповлуку: Међународне корпорације за велику крађу
                    Пише:  Горан Николић
                    Улога вештачке интелигенције у глобалном лоповлуку: Међународне корпорације за велику  крађу
                    Надолазећи век геронтократије: Да ли ће старење друштва довести до мање ратова?
                    Пише:  Горан Николић
                    Надолазећи век геронтократије: Да ли ће старење друштва довести до мање ратова?
                    Kолико људи поседује колико капитала : Хомоплутија, нова аристократија новог капитализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Kолико људи поседује колико капитала : Хомоплутија, нова аристократија новог капитализма
                    Политика
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Свет
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Сенка Гадафијеве Зелене књиге над Либијом: Све је исто, само њега нема
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Сенка Гадафијеве Зелене књиге над Либијом: Све је исто, само њега нема
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Пише:  Момир Турудић
                     Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Историја
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Био је човек какви ће људи тек бити: Прича о кратком животу и дугом умирању доктора Младена Стојановића
                    Пише:  Вуле Журић
                    Био је човек какви ће људи тек бити: Прича о кратком животу и дугом умирању доктора Младена Стојановића
                    Култура
                    Дан када је умро Корто Малтезе: Жеља да се буде бескористан
                    Пише:  Момир Турудић
                    Дан када је умро Корто Малтезе: Жеља да се буде бескористан
                    Из историје женског покрета за право гласа, слободу и равноправност: Правдољубље Олге Попс Тимотијевић
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Из историје женског покрета за право гласа, слободу и равноправност: Правдољубље Олге Попс Тимотијевић
                    Лолитa је напунила седамдесет година: Теби, моја Долорес
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Лолитa је напунила седамдесет година: Теби, моја Долорес
                    Нови шашави грчки филмски талас: Бископско огледало глобалне кризе
                    Пише:  Властимир Судар
                    Нови шашави грчки филмски талас: Бископско огледало глобалне кризе
                    Музика
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Век Младена Јагушта: Последњи велики Маестро српске музичке сцене
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Век Младена Јагушта: Последњи велики Маестро српске музичке сцене
                    Балада о Владимиру Висоцком: Хамлет са гитаром, бард совјетске епохе, више од песника
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Балада о Владимиру Висоцком: Хамлет са гитаром, бард совјетске епохе, више од песника
                    Спорт
                    Сећање на најболнији пораз Партизана: Како је Сокол Кушта утишао Стадион ЈНА, а Фљамуртари отишао даље
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на најболнији пораз Партизана: Како је Сокол Кушта утишао Стадион ЈНА, а Фљамуртари отишао даље
                    Одлазак Немање Ђурића, легенде југословенске кошарке: Генерација трапавих двометраша који су постали светски шампиони
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Одлазак Немање Ђурића, легенде југословенске кошарке: Генерација трапавих двометраша који су постали светски шампиони
                    Легенда српског женског фудбала: Славка Кањевац, машина за голове
                    Пише:  Драгана Кањевац
                    Легенда српског женског фудбала: Славка Кањевац, машина за голове
                    Порок Плаве чигре, Робија, Кројфа и Марадоне: Фудбалери који нису могли без цигар(ет)а
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Порок Плаве чигре, Робија, Кројфа и Марадоне: Фудбалери који нису могли без цигар(ет)а
                    Лектира
                    Сећања Радивоја Лоле Ђукића на почетке телевизије у Србији: Ох, ох, дође и та телевизија!
                    Пише:  Радивоје Лола Ђукић
                    Сећања Радивоја Лоле Ђукића на почетке телевизије у Србији: Ох, ох, дође и та телевизија!
                    Бивша времена на Потсдамер плацу: Записи из берлинске јесени
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    Бивша времена на Потсдамер плацу: Записи из берлинске јесени
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Трка између образовања и катастрофе
                    Пише:  Нил Постман
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Трка између образовања и катастрофе
                    Дух града Београда пре сто година и његови творци: Седмица са седам недеља по Монију де Булију
                    Пише:  Мони де Були
                    Дух града Београда пре сто година и његови творци: Седмица са седам недеља по Монију де Булију
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.