OKO
  • Вести
  • Евробаскет 2025
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Антиакадемизам на филму и сликарству

                    Српски рез у колажирању духа епохе: На "ти" с дететом у себи

                    Читај ми!

                    Пише:  Горан Гоцић

                    уторак, 11. јан 2022,  12:17 -> 08:40

                    Нико од црноталасоваца није похађао филмску академију. Препознајем апсурд у чињеници да је та генерација завршила предајући филм на курсевима и академијама, иако практично не постоји ништа даље од академског, добро скованог филма од оног што су ови уметници оставили за собом. То је просто морало да се лоше заврши. Петровић и Павловић су отерани са ФДУ због антидржавне делатности. Један Сашин студент - Лаза Стојановић - завршио је у затвору. А један Жикин - Слободан Шијан - завршио је на самом врху листе најбољих српских редитеља. Ништа дакле, од златне средине.

                    Свој први текст написао сам давне 1987. године. Нико није хтео да га објави. Негде у то време сам конкурисао и на Факултету драмских уметности у Београду. Одбили су ме и тамо. А три деценије касније, 2016. конкурисала је моја ћерка Марија.

                    И њу су одбили.

                    Јуниорка се потресла. Али из данашње перспективе, чини ми се да је у мом и њеном случају то била срећна околност. Јер ни ја, ни моји узори, а коначно ни кћер - с којом стварам и излажем цртеже и колаже - нисмо оно што зову академским уметницима. Хвала богу да је тако.

                    За нас двоје самоукост је врлина и боље је да се чувамо академизма као ђаво од крста. Има изузетака, али уметничке школе по правилу доносе више штете него користи. Академизам уме да буде стерилан и неретко оставља трагове на врату.

                    Art brut и антиакадемска уметност 

                    Француз Жан Дибифе први је рационализовао антиакадемску идеју. Одсуство знања и интелектуалне софистикације није мана, него предност, тврдио је. Нецензурисано стварање долази директно из леве хемисфере. И што је уметник наивнији, што је доживљај изворнији, што су емоције примитивније, шту су утицаји сведенији, што је знање о историји уметности оскудније - резултат је бољи. Последица тих привидних хендикепа је супериорна креативност.

                    Заједно с Маријом, видео сам Дибифеова платна у Бобуру. Али он није само наш херој. Његова аrt brut, која позива на регресију и невиност, вршњак је друге Југославије и њен идеолошки истомишљеник. На југословенској ликовној сцени посебну улогу су имале наивна и сирова уметност. Оне су сушта супротност футуризму, који се радовао прогресу и брзини.

                    Дакле, српски сликар par exellence је Илија Босиљ, као што је хрватски Иван Генералић. Не могу да кажем да су ми њих двојица узори; сродност је врло уопштена. Али и они и колеге с којима тренутно имам изложбу - пример су диониских, антиакадемских уметника какве сам најзагриженије волео, с каквима сам најрадије сарађивао и о којима сам највише писао.

                    У српској литератури паралела сирове уметности блиска је аутентичној, и неретко и језовито веродостојној прози Драгослава Михајловића, који је несумњиво највећи живи српски писац. Роман Људи са четири прста Миодрага Булатовића такође је рађен у диониском кључу, али је написан без веристичких амбиција. Последњи наш сиров роман који сам читао јесте Смртни исход атлетских повреда Милице Вучковић.

                    Српска монтажа и антиакадемски филм

                    Као и сам метод, и термин „српска монтажа" се појавио спонтано. Везан је за црни талас и тата му је Бранко Вучићевић. Изворно, у питању је паралелна сировост у филмском медију: неочекивано колажирање звучног и визуелног, махом постојећег, архивског материјала с необавезном играном формом.

                    Ефекат овог оригиналног филмског захвата који смело спаја узвишено и банално, близак је „онеобичавању" (или како би рекли Руси, остранения). У недостатку озбиљних ресурса - сценографије, продукције, снимљеног играног материјала - на располагању редитеља су разуздана машта, напабирчени архивски материјали и њихова надреална интерполација.

                    Прво дакле треба пронаћи нешто сасвим необично, некакав кич објекат, светски а наш. Онда га присвојити, а затим га прошарати носталгијом, пљунити па налепити и представити у комбинацији с нечим посве различитим у регистру.

                    Ако све то урадите на српски начин, уз некакву чудну насумичност, уз помоћ штапа и канапа, бивајући час приземни, час високопарни, ако вадите филмске остатке из канте (како је то буквално радио Лазар Стојановић за потребе филма Пластични Исус), ако користите свима познат метод буџења или скупљате остатке с пода атељеа, студија или монтажне собе - ова надреалистичка стратегија колажирања има шансе да се изроди у српску монтажу.

                    Српска монтажа је, укратко, оно што су на филму радили Бранко Вучићевић и Душан Макавејев. Најистакнутији пример тог метода je филм WR: Мистерије организма. У питању је ремек-дело српске монтаже. 

                    Могло би се рећи да на нашој сцени постоји и континуитет са Бранком и Маком. Ту је видео-рад Зорана Насковског Смрт у Даласу (2001), где је песма херцеговачког гуслара Јозе Караматића о атентату на Џона Кенедија налепљена на нервозно монтиране архивске снимке.

                    Потом видео-рад Владимира Николића Годишњица смрти (2005) где нарикача Милица Милошевић из околине Колашина оплакује смрт Марсела Дишана на његовом гробу у Руану.

                    И гле чуда, баш ова четири дела заснована на српској монтажи имала су интернационални одјек. Како је лепо срочио Јозо: 

                    Гусле моје, инструменту стари,
                    модернизам ништа вам не квари,
                    јер гусларска фина мелодија
                    постала је наша традиција. 

                    Нико од црноталасоваца није похађао филмску академију. Препознајем апсурд у чињеници да је та генерација завршила предајући филм на курсевима и академијама, иако практично не постоји ништа даље од академског, добро скованог филма од оног што су ови уметници оставили за собом.

                    То је просто морало да се лоше заврши. Петровић и Павловић су отерани са ФДУ због антидржавне делатности. Један Сашин студент - Лаза Стојановић - завршио је у затвору. А један Жикин - Слободан Шијан - завршио је на самом врху листе најбољих српских редитеља. Ништа дакле, од златне средине.

                    И нове генерације српских уметника такође су препознале сличне узоре и следе их са мање или више доследности. Али чини ми се да је данас у Србији наивна и сирова уметност блискија као рецепт за брзо распознавање - дакле готов производ - на недостижној глобалној сцени него као животни мото или метод изражавања у којем се уметници искрено препознају.

                    Другим речима, не видим више ни фанатичност, ни радикализам, ни аутентичност, па коначно ни успоне и падове какви су колали међу нашим уметницима шездесетих и седамдесетих година XX века. Другим речима, опстанак тих ретких врста - сирових сликара и српских монтажера - јесте угрожен. Али то што ја нешто не видим не значи да не постоји и да неће ускрснути на неком неочекиваном месту.

                    Колажирање свега

                    Марија и смо прве колаже направили око 2002, када је имала четири године. Јуниорка је била пуна необуздане енергије и увек је стварала у налету инспирације, док сам ја имао тенденцију да њен уметнички хаос доводим у склад. Упорно сам поспремао дечју собу. Јер дете је обично носилац стварања диониског типа, а одрасли аполонског. Једино што данас ни Марија више није дете: има двадесет две и бави се перформансом.

                    Наши колажи много дугују сировој уметности и српској монтажи. И имају амбицију да сумирају наш однос. Будући да никад нисмо живели заједно, заједничко стварање трасирало је наше зближавање. Оно је постало нека врста нашег интимног одговора на тему поремећених породичних односа, јер је отварило срећна и трауматична заједничка сећања оца и ћерке.

                    Ту је покренуто питање одсутног оца које се понавља у три генерације, наших засебних живота и уметничког чина који постепено рестаурише емотивне везе. Наши колажи разматрају не само улогу уметности у повезивању с децом после развода родитеља, већ и односа дете-одрасли током самог уметничког чина.

                    Дакле говоре о зближавању с дететом поред себе и у себи.

                    У улози уметника се свакако боље осећам него у било којој претходној. Сад, после десетогодишњег искуства писања фикције и прављења колажа - рекао бих да оно што чини уметника није техника, која једино и може да се научи, па зато на њој толико инсистирају на академијама. Није ни статус, јер почесто просечно или нимало талентовани људи постижу несразмерно велики успех.

                    Уметник је човек који је успоставио плодан дијалог са својим несвесним. Који је на ти са дететом у себи. Ако ишта треба да вежба или професионализује, то је здрав и активан однос између рационалног и ирационалног, одраслог и детета, свесног и подсвесног. Вољни пролазак кроз врата која нас деле од оностраног и успешан повратак натраг у реалност главна је вештина којом уметник треба да овлада.

                    Друштво
                    Одговор на слом представничке демократије по Лењину и Грамшију: Списи од пре сто година и данашња политика
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Одговор на слом представничке демократије по Лењину и Грамшију: Списи од пре сто година и данашња политика
                    Шта се може научити о политици из два случајна сусрета у једном њујоршком ресторану: А онда је дошао Трамп...
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Шта се може научити о политици из два случајна сусрета у једном њујоршком ресторану: А онда је дошао Трамп...
                    Путовање далеким севером: Трагом Хамсуновим, Исидориним и наших људи са Крвавог пута
                    Пише:  Ирена Билић
                    Путовање далеким севером: Трагом Хамсуновим, Исидориним и наших људи са Крвавог пута
                    Бомба Роберта Опенхајмера, светлија од хиљаду сунаца: „...И постадох Смрт – уништитељ светова!”
                    Пише:  Саша Марковић
                    Бомба Роберта Опенхајмера, светлија од хиљаду сунаца: „...И постадох Смрт – уништитељ светова!”
                    Економија
                    Економски разлози државног ограничавања маржи: Утицај нефер трговачких пракси на раст цена хране
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Економски разлози државног ограничавања маржи: Утицај нефер трговачких пракси на раст цена хране
                    Улога вештачке интелигенције у глобалном лоповлуку: Међународне корпорације за велику крађу
                    Пише:  Горан Николић
                    Улога вештачке интелигенције у глобалном лоповлуку: Међународне корпорације за велику  крађу
                    Надолазећи век геронтократије: Да ли ће старење друштва довести до мање ратова?
                    Пише:  Горан Николић
                    Надолазећи век геронтократије: Да ли ће старење друштва довести до мање ратова?
                    Kолико људи поседује колико капитала : Хомоплутија, нова аристократија новог капитализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Kолико људи поседује колико капитала : Хомоплутија, нова аристократија новог капитализма
                    Политика
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Свет
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Сенка Гадафијеве Зелене књиге над Либијом: Све је исто, само њега нема
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Сенка Гадафијеве Зелене књиге над Либијом: Све је исто, само њега нема
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Пише:  Момир Турудић
                     Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Историја
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Био је човек какви ће људи тек бити: Прича о кратком животу и дугом умирању доктора Младена Стојановића
                    Пише:  Вуле Журић
                    Био је човек какви ће људи тек бити: Прича о кратком животу и дугом умирању доктора Младена Стојановића
                    Култура
                    Дан када је умро Корто Малтезе: Жеља да се буде бескористан
                    Пише:  Момир Турудић
                    Дан када је умро Корто Малтезе: Жеља да се буде бескористан
                    Из историје женског покрета за право гласа, слободу и равноправност: Правдољубље Олге Попс Тимотијевић
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Из историје женског покрета за право гласа, слободу и равноправност: Правдољубље Олге Попс Тимотијевић
                    Лолитa је напунила седамдесет година: Теби, моја Долорес
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Лолитa је напунила седамдесет година: Теби, моја Долорес
                    Нови шашави грчки филмски талас: Бископско огледало глобалне кризе
                    Пише:  Властимир Судар
                    Нови шашави грчки филмски талас: Бископско огледало глобалне кризе
                    Музика
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Век Младена Јагушта: Последњи велики Маестро српске музичке сцене
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Век Младена Јагушта: Последњи велики Маестро српске музичке сцене
                    Балада о Владимиру Висоцком: Хамлет са гитаром, бард совјетске епохе, више од песника
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Балада о Владимиру Висоцком: Хамлет са гитаром, бард совјетске епохе, више од песника
                    Спорт
                    Сећање на најболнији пораз Партизана: Како је Сокол Кушта утишао Стадион ЈНА, а Фљамуртари отишао даље
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на најболнији пораз Партизана: Како је Сокол Кушта утишао Стадион ЈНА, а Фљамуртари отишао даље
                    Одлазак Немање Ђурића, легенде југословенске кошарке: Генерација трапавих двометраша који су постали светски шампиони
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Одлазак Немање Ђурића, легенде југословенске кошарке: Генерација трапавих двометраша који су постали светски шампиони
                    Легенда српског женског фудбала: Славка Кањевац, машина за голове
                    Пише:  Драгана Кањевац
                    Легенда српског женског фудбала: Славка Кањевац, машина за голове
                    Порок Плаве чигре, Робија, Кројфа и Марадоне: Фудбалери који нису могли без цигар(ет)а
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Порок Плаве чигре, Робија, Кројфа и Марадоне: Фудбалери који нису могли без цигар(ет)а
                    Лектира
                    Сећања Радивоја Лоле Ђукића на почетке телевизије у Србији: Ох, ох, дође и та телевизија!
                    Пише:  Радивоје Лола Ђукић
                    Сећања Радивоја Лоле Ђукића на почетке телевизије у Србији: Ох, ох, дође и та телевизија!
                    Бивша времена на Потсдамер плацу: Записи из берлинске јесени
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    Бивша времена на Потсдамер плацу: Записи из берлинске јесени
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Трка између образовања и катастрофе
                    Пише:  Нил Постман
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Трка између образовања и катастрофе
                    Дух града Београда пре сто година и његови творци: Седмица са седам недеља по Монију де Булију
                    Пише:  Мони де Були
                    Дух града Београда пре сто година и његови творци: Седмица са седам недеља по Монију де Булију
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.