OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Антиакадемизам на филму и сликарству

                    Српски рез у колажирању духа епохе: На "ти" с дететом у себи

                    Читај ми!

                    Пише:  Горан Гоцић

                    уторак, 11. јан 2022,  12:17 -> 08:40

                    Нико од црноталасоваца није похађао филмску академију. Препознајем апсурд у чињеници да је та генерација завршила предајући филм на курсевима и академијама, иако практично не постоји ништа даље од академског, добро скованог филма од оног што су ови уметници оставили за собом. То је просто морало да се лоше заврши. Петровић и Павловић су отерани са ФДУ због антидржавне делатности. Један Сашин студент - Лаза Стојановић - завршио је у затвору. А један Жикин - Слободан Шијан - завршио је на самом врху листе најбољих српских редитеља. Ништа дакле, од златне средине.

                    Свој први текст написао сам давне 1987. године. Нико није хтео да га објави. Негде у то време сам конкурисао и на Факултету драмских уметности у Београду. Одбили су ме и тамо. А три деценије касније, 2016. конкурисала је моја ћерка Марија.

                    И њу су одбили.

                    Јуниорка се потресла. Али из данашње перспективе, чини ми се да је у мом и њеном случају то била срећна околност. Јер ни ја, ни моји узори, а коначно ни кћер - с којом стварам и излажем цртеже и колаже - нисмо оно што зову академским уметницима. Хвала богу да је тако.

                    За нас двоје самоукост је врлина и боље је да се чувамо академизма као ђаво од крста. Има изузетака, али уметничке школе по правилу доносе више штете него користи. Академизам уме да буде стерилан и неретко оставља трагове на врату.

                    Art brut и антиакадемска уметност 

                    Француз Жан Дибифе први је рационализовао антиакадемску идеју. Одсуство знања и интелектуалне софистикације није мана, него предност, тврдио је. Нецензурисано стварање долази директно из леве хемисфере. И што је уметник наивнији, што је доживљај изворнији, што су емоције примитивније, шту су утицаји сведенији, што је знање о историји уметности оскудније - резултат је бољи. Последица тих привидних хендикепа је супериорна креативност.

                    Заједно с Маријом, видео сам Дибифеова платна у Бобуру. Али он није само наш херој. Његова аrt brut, која позива на регресију и невиност, вршњак је друге Југославије и њен идеолошки истомишљеник. На југословенској ликовној сцени посебну улогу су имале наивна и сирова уметност. Оне су сушта супротност футуризму, који се радовао прогресу и брзини.

                    Дакле, српски сликар par exellence је Илија Босиљ, као што је хрватски Иван Генералић. Не могу да кажем да су ми њих двојица узори; сродност је врло уопштена. Али и они и колеге с којима тренутно имам изложбу - пример су диониских, антиакадемских уметника какве сам најзагриженије волео, с каквима сам најрадије сарађивао и о којима сам највише писао.

                    У српској литератури паралела сирове уметности блиска је аутентичној, и неретко и језовито веродостојној прози Драгослава Михајловића, који је несумњиво највећи живи српски писац. Роман Људи са четири прста Миодрага Булатовића такође је рађен у диониском кључу, али је написан без веристичких амбиција. Последњи наш сиров роман који сам читао јесте Смртни исход атлетских повреда Милице Вучковић.

                    Српска монтажа и антиакадемски филм

                    Као и сам метод, и термин „српска монтажа" се појавио спонтано. Везан је за црни талас и тата му је Бранко Вучићевић. Изворно, у питању је паралелна сировост у филмском медију: неочекивано колажирање звучног и визуелног, махом постојећег, архивског материјала с необавезном играном формом.

                    Ефекат овог оригиналног филмског захвата који смело спаја узвишено и банално, близак је „онеобичавању" (или како би рекли Руси, остранения). У недостатку озбиљних ресурса - сценографије, продукције, снимљеног играног материјала - на располагању редитеља су разуздана машта, напабирчени архивски материјали и њихова надреална интерполација.

                    Прво дакле треба пронаћи нешто сасвим необично, некакав кич објекат, светски а наш. Онда га присвојити, а затим га прошарати носталгијом, пљунити па налепити и представити у комбинацији с нечим посве различитим у регистру.

                    Ако све то урадите на српски начин, уз некакву чудну насумичност, уз помоћ штапа и канапа, бивајући час приземни, час високопарни, ако вадите филмске остатке из канте (како је то буквално радио Лазар Стојановић за потребе филма Пластични Исус), ако користите свима познат метод буџења или скупљате остатке с пода атељеа, студија или монтажне собе - ова надреалистичка стратегија колажирања има шансе да се изроди у српску монтажу.

                    Српска монтажа је, укратко, оно што су на филму радили Бранко Вучићевић и Душан Макавејев. Најистакнутији пример тог метода je филм WR: Мистерије организма. У питању је ремек-дело српске монтаже. 

                    Могло би се рећи да на нашој сцени постоји и континуитет са Бранком и Маком. Ту је видео-рад Зорана Насковског Смрт у Даласу (2001), где је песма херцеговачког гуслара Јозе Караматића о атентату на Џона Кенедија налепљена на нервозно монтиране архивске снимке.

                    Потом видео-рад Владимира Николића Годишњица смрти (2005) где нарикача Милица Милошевић из околине Колашина оплакује смрт Марсела Дишана на његовом гробу у Руану.

                    И гле чуда, баш ова четири дела заснована на српској монтажи имала су интернационални одјек. Како је лепо срочио Јозо: 

                    Гусле моје, инструменту стари,
                    модернизам ништа вам не квари,
                    јер гусларска фина мелодија
                    постала је наша традиција. 

                    Нико од црноталасоваца није похађао филмску академију. Препознајем апсурд у чињеници да је та генерација завршила предајући филм на курсевима и академијама, иако практично не постоји ништа даље од академског, добро скованог филма од оног што су ови уметници оставили за собом.

                    То је просто морало да се лоше заврши. Петровић и Павловић су отерани са ФДУ због антидржавне делатности. Један Сашин студент - Лаза Стојановић - завршио је у затвору. А један Жикин - Слободан Шијан - завршио је на самом врху листе најбољих српских редитеља. Ништа дакле, од златне средине.

                    И нове генерације српских уметника такође су препознале сличне узоре и следе их са мање или више доследности. Али чини ми се да је данас у Србији наивна и сирова уметност блискија као рецепт за брзо распознавање - дакле готов производ - на недостижној глобалној сцени него као животни мото или метод изражавања у којем се уметници искрено препознају.

                    Другим речима, не видим више ни фанатичност, ни радикализам, ни аутентичност, па коначно ни успоне и падове какви су колали међу нашим уметницима шездесетих и седамдесетих година XX века. Другим речима, опстанак тих ретких врста - сирових сликара и српских монтажера - јесте угрожен. Али то што ја нешто не видим не значи да не постоји и да неће ускрснути на неком неочекиваном месту.

                    Колажирање свега

                    Марија и смо прве колаже направили око 2002, када је имала четири године. Јуниорка је била пуна необуздане енергије и увек је стварала у налету инспирације, док сам ја имао тенденцију да њен уметнички хаос доводим у склад. Упорно сам поспремао дечју собу. Јер дете је обично носилац стварања диониског типа, а одрасли аполонског. Једино што данас ни Марија више није дете: има двадесет две и бави се перформансом.

                    Наши колажи много дугују сировој уметности и српској монтажи. И имају амбицију да сумирају наш однос. Будући да никад нисмо живели заједно, заједничко стварање трасирало је наше зближавање. Оно је постало нека врста нашег интимног одговора на тему поремећених породичних односа, јер је отварило срећна и трауматична заједничка сећања оца и ћерке.

                    Ту је покренуто питање одсутног оца које се понавља у три генерације, наших засебних живота и уметничког чина који постепено рестаурише емотивне везе. Наши колажи разматрају не само улогу уметности у повезивању с децом после развода родитеља, већ и односа дете-одрасли током самог уметничког чина.

                    Дакле говоре о зближавању с дететом поред себе и у себи.

                    У улози уметника се свакако боље осећам него у било којој претходној. Сад, после десетогодишњег искуства писања фикције и прављења колажа - рекао бих да оно што чини уметника није техника, која једино и може да се научи, па зато на њој толико инсистирају на академијама. Није ни статус, јер почесто просечно или нимало талентовани људи постижу несразмерно велики успех.

                    Уметник је човек који је успоставио плодан дијалог са својим несвесним. Који је на ти са дететом у себи. Ако ишта треба да вежба или професионализује, то је здрав и активан однос између рационалног и ирационалног, одраслог и детета, свесног и подсвесног. Вољни пролазак кроз врата која нас деле од оностраног и успешан повратак натраг у реалност главна је вештина којом уметник треба да овлада.

                    Друштво
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Пише:  Вуле Журић
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Пише:  Дарко Коцјан
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Пише:  Иван Радановић
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Економија
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    Пише:  Аница Телесковић
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву: Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Пише:  Аница Телесковић
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву:  Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Политика
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Свет
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Пише:  Бранко Милановић
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    Пише:  Ана Оташевић
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Пише:  Горислав Папић
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Историја
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Пише:  Радосав Туцовић
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Култура
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Пише:  Бранислава Милунов
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Пише:  Жикица Симић
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Музика
                    Јер је све у песми човеку што треба: Прича о групи Тајм
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Јер је све у песми човеку што  треба: Прича о групи Тајм
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Пише:  Жикица Симић
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Спорт
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Пише:  Горислав Папић
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Пише:  Горислав Папић
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Лектира
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Пише:  Милутин Дедић
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.