OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Новинарска литература

                    Бесудбинство као симптом епохе: У огледалу журнализма и литературе

                    Читај ми!

                    Пише:  Горан Гоцић

                    петак, 10. дец 2021,  21:01 -> 12:12

                    Данас је у моди новинарски стил у литератури. Место трач-рубрике заузела је некадашња црна хроника, место новинарства је заузела трач-рубрика, а место литературе је заузело новинарство. А литература у старом, ортодоксном смислу је практично изумрла врста.

                    Књижевни критичари и антрополози би се сложили око тезе да литература оперише са ограниченим бројем архетипа. Постоје чак литерарни покушаји да се сви људски архетипи окупе на једно место, ставе у једну књигу - такве су, на пример, Веде или Тора.

                    Другим речима, све приче су већ испричане. Оно што писцима остаје јесте да покушају да архетипске обрасце препричају на нов и ефектан начин, примерен властитом поднебљу и времену. И да евентуално додају понеки сугестиван детаљ у тој великој слагалици људске ситуације.

                    Порекло басне Шкорпија и жаба је древно. Прича делује езоповски - нарочито због басне Сељак и змија - али није је написао Езоп. Варијација с корњачом и шкорпијом датира око 1500. године и потиче из Персије. Али сама Шкорпија и жаба заправо потиче тек из XX века: млађа је од неких мојих познаника. Први пут се појављује у роману Лава Владимировича Нитобурга Немачко насеље (Немецкая слобода, Москва 1933). Славу је стекла у филму Орсона Велса Случај Аркадин (1955). Отад се уселила у популарну културу.

                    Шкорпија, која не уме да плива, замоли жабу да је на леђима пренесе преко реке. Жаба оклева; шкорпија је опако биће. Опасно је дуго бити у његовој близини. Шкорпија наслути жабин страх:

                    „Ма нисам ваљда луда да ти наудим. Ако те уједем насред реке, и сама ћу се удавити." Притиснута тако необоривим аргументом, жаба слегне раменима и пристане. Кад су се нашле насред реке, она осети болни убод. На самрти, жаба очајно завапи:

                    „Зашто, побогу, зашто, знала си исход, кобан по обоје!" Док су заједно тонуле, шкорпија стигне да кратко узврати: „К... а... рактер ми је такав."

                    Карактер је судбина 

                    Рекло би се да Шкорпија и жаба проповеда о непромељивости нашег карактера. Другим речима, ова басна говори о судбини. Јунаци су приказани тако да њихова судбина од самог почетка кружи над њима. Осећа се њено мукло присуство: жаба слути шкорпијин карактер, али се сувише ослања на логику. Али судбина је изнад сваке доступне логике и често јој пркоси.

                    У Шкорпији и жаби као да су се и приповедач и јунаци упутили ка неком срећном и очекиваном финалу, али карактер једног од јунака то не дозвољава. Другим речима, ако су јунаци добро постављени, њихов карактер као да има властиту вољу, као да захтева одређени исход.

                    Ако их писац од тог исхода одвраћа или му се опире, прича ће звучати извештачено. 

                    Данас је у моди новинарски стил у литератури. Њему и приличи одређена извештаченост. Зашто је то случај? Место трач-рубрике заузела је некадашња црна хроника, место новинарства је заузела трач-рубрика, а место литературе је заузело новинарство. А литература у старом, ортодоксном смислу је практично изумрла врста.

                    Као да је цео приповедачки свет, заједно с нама, сишао за један степеник.

                    У збиљски великој националној књижевности као што је француска, пред тако култивисаном публиком, која светској књижевности није пропоручивала само Французе, него јој откривала писце других меридијана, убеђења, идеологија и језика - најпопуларнији писац је Фредерик Бегбеде. Писци-новинари попут Француза Бегбедеa су несвакидашње успешни. Он сам истиче да је најпревођенији француски писац.

                    Није ми мрско да читам Бегбедеа: проницљив је, заводљив, привлачан, припада мојој генерацији и има дара. Истовремено, он је пример на којем може да се мапира разлика између књижевности старе школе - високе или „праве" литературе - од новинарске персифлаже, такозване популарне литературе која је напунила полице књижара и срца читатељки. Постоји врло једноставан тест: „права" књижевност, наиме, увек је у директној, непосредној вези са судбином. 

                    Људска судбина

                    Ово је, признајем, помало алхемијски елемент књижевности и уметности уопште; није лако уочљив и не верујем да лаици држе да је битан. Али велики писци, они који су посвећени књижевности, а не тиражима, који теже трансцеденцији, а не успеху - у својим причама, новелама и романима увек имају на лагеру неко откровење. Увек су посвећени отелотворењу архетипа, неком аспекту егзистенције чије присуство снажно осећамо, али не умемо да га формулишемо. Да није њих - великих писаца, наиме - тај би елемент био магловит и недоступан. Писци-новинари напросто то немају.

                    За осредње писце типично је да се архетипи претварају у флоскуле и завршавају као клише: они као да нису достојни тема којих су се латили. Али то није случај са писцима-новинарима. Неретко су то творци оригиналних, занимљивих, напетих, поучних и на друге начине успелих прича. Али може се рећи, без бојазни да их увредимо, да таква литература ипак остаје на анегдотском нивоу; јунаци пролазе кроз серију догађаја, али као да изостаје нека финална поента, као да им фали катарза, као да су нацртани без једне просторне димензије.

                    Дакле, као да је та веза са судбином и судбинским некако волшебно пресечена.

                    Долазимо у ситуацију да бранимо високу књижевност на начин на који је Хајдегер бранио своју филозофију када су је напали прагматичари да је непроверива, да је сувише апстрактна, да је неегзактна, да личи више на поезију него на науку. Хајдегеров одговор био је да је све набројано инхерентни део филозофије; ако јој укинемо те привилегије, бацићемо и бебу заједно с прљавом водом. 

                    Шупљи људи

                    У том смислу јунаци новинарске литературе су, ма како привлачна и интригантна била, као у оној песми Т. С. Елиота, „шупљи људи". Сви ти хероји се некако задржавају на нивоу кулисе. То не треба да нас чуди. Као да аутори намерно копају плитке гробове за своје јунаке јер им је већи напор стран. Не желе да иду дубље и даље од новинарства, од ласкаве забаве, од пријатног читалачког поподнева.

                    Новинарска литература стратешки покушава да поштеди своју публику од асоцијација на судбину, од размишљања о судбини, од суочења са судбином, од насукавања на судбину. Као да је то аспект књижевности - или уметности и живота уопште - који је постао претежак за варење и стога непотребан данашњем читаоцу који тежи плићој брзини, лаганијим решењима, пожељнијим утопијама и паралелно с тим, релативно безбедном терену.

                    Можда је напредак што смо раскрстили са судбином? Можда смо еволуирали од веровања у предестинацију? Упркос томе, када читамо Хомера, Дантеа, Сервантеса, Достојевског, Чехова, Кафку, Андрића, Бернхарда, Сабата - ми сагледавамо не само необично драматичне догађаје, инспиративну машту, богатство унутрашњег света, аутентичне емоције, игру са архетипима, имплицитне политичке тонове, дух времена - што је све легитимни домен књижевности. Ми скрозирамо судбину јунака, а самим тим и људску ситуацију. Осећамо да, док крстаримо таквом литературом, да смо привремено интимни са судбином, да јој се обраћамо са ти.

                    Друштво
                    Зашто алхемичари нису направили злато, а у ЦЕРН-у јесу, и откуд оно на Земљи: По Њутну, Судњи дан неће доћи пре 2060. године
                    Пише:  Саша Марковић
                    Зашто алхемичари нису направили злато, а у ЦЕРН-у јесу, и откуд оно на Земљи: По Њутну, Судњи дан неће доћи пре 2060. године
                    Дуга новопазарске гравитације: Родно место Гримизне вештице у харвардском гусларском архиву и роману Томаса Пинчона
                    Пише:  Енес Халиловић
                    Дуга новопазарске гравитације: Родно место Гримизне вештице у харвардском гусларском архиву и роману Томаса Пинчона
                    Једна идеологија за домаћу, а друга за спољну употребу, руски случај: Национализам (и)ли интернационализам?
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Једна идеологија за домаћу, а друга за спољну употребу, руски случај: Национализам (и)ли интернационализам?
                    Нобелова награда за физику 2025: Велики корак ка квантној технологији будућности
                    Пише:  Саша Марковић
                    Нобелова награда за физику 2025: Велики корак ка квантној технологији будућности
                    Економија
                    Национални стадион и фактор Тејлор Свифт: Зашто касни, колико кошта и да ли ће стићи за Експо
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Национални стадион и фактор Тејлор Свифт: Зашто касни, колико кошта и да ли ће стићи за Експо
                    Још америчких санкција Русији: Ескалација енергетске дипломатије
                    Пише:  Горан Николић
                    Још америчких санкција Русији: Ескалација енергетске дипломатије
                    Европска забрана руских енергената и Србија у новој гасној једначини: Гас, лажи и видео-траке
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Европска забрана руских енергената и Србија у новој гасној једначини:  Гас, лажи и видео-траке
                    Необичан сусрет у једном њујоршком ресторану: Тезе о искушењима национализације
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Необичан сусрет у једном њујоршком ресторану: Тезе о искушењима национализације
                    Политика
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Свет
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Заљуљани брод Емануела Макрона: Француски експеримент са премијерским сменама
                    Пише:  Ана Оташевић
                    Заљуљани брод Емануела Макрона: Француски експеримент са премијерским сменама
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Пише:  Бранко Милановић
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Историја
                    Стари путописци о Новом Пазару: Брдо с ког се види Дубровник, Стамбол, Дунав и Јадран
                    Пише:  Енес Халиловић
                    Стари путописци о Новом Пазару: Брдо с ког се види Дубровник, Стамбол, Дунав и Јадран
                    Бити увек у праву: Границе политичке принципијелности, реализма и либерализма Ремона Арона
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Бити увек у праву: Границе политичке принципијелности, реализма и либерализма Ремона Арона
                    Шта је и колико ушло у планирани буџет Србије за 2026: За Министарство финансија проблем с НИС-ом не постоји
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Шта је и колико ушло у планирани буџет Србије за 2026: За Министарство финансија проблем с НИС-ом не постоји
                    Хроника српског гробља у Трсту: Симбол пропадања и трајања
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Хроника српског гробља у Трсту: Симбол пропадања и трајања
                    Култура
                    Лекције из људскости Арсена Диклића: Од „Не окрећи се сине“ преко „Салаша у Малом Риту“ до „Дјеце Козаре“
                    Пише:  Чедомир Вишњић
                    Лекције из људскости Арсена Диклића: Од „Не окрећи се сине“ преко „Салаша у Малом Риту“ до „Дјеце Козаре“
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Пише:  Бранислава Милунов
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Музика
                    Сентиментално васпитање у 10 песама: Знакови поред пута
                    Пише:  Жикица Симић
                    Сентиментално васпитање у 10 песама: Знакови поред пута
                    Тон и глас Чета Бејкера: Тридесет хиљада паклених рупа на венама уклетог трубача
                    Пише:  Жикица Симић
                    Тон и глас Чета Бејкера: Тридесет хиљада паклених рупа на венама уклетог трубача
                    Јер је све у песми човеку што треба: Прича о групи Тајм
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Јер је све у песми човеку што  треба: Прича о групи Тајм
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Пише:  Жикица Симић
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Спорт
                    О спортским неправдама: Три судијске „крађе“ које су обележиле историју југословенског фудбала
                    Пише:  Јово Вуковић
                    О спортским неправдама: Три судијске „крађе“ које су обележиле историју југословенског фудбала
                    Сећање на прву европску медаљу наших одбојкаша: „Бронза“ која је променила све
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на прву европску медаљу наших одбојкаша: „Бронза“ која је променила све
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Лектира
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Треба нам још гора телевизија
                    Пише:  Нил Постман
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Треба нам још гора телевизија
                    На Дан ослобођења Београда: Сећање на шест октобарских дана Битке за Београд 1944. године
                    Пише:  Историјски архив Београда
                    На Дан ослобођења Београда:  Сећање на шест октобарских дана Битке за Београд 1944. године
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.