OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Нови Алмодоваров филм: „Паралелне мајке“

                    Педро Алмодовар о никада завршеним грађанским ратовима: Култура сећања и пакт о забораву

                    Читај ми!

                    Пише:  Предраг Драгосавац

                    петак, 20. мај 2022,  12:13 -> 21:42

                    Тачан број „несталих" жртава франкизма, које и даље леже у необележеним масовним гробницама и јамама широм Шпаније, и даље се не зна. Помиње се бројка од око 140 хиљада, али то је само једна од процена. Свеобухватних истраживања никад није било. Педро Алодовар се у свом последњем филму "Паралелне мајке" бави управо овом темом. Овај најполитичкији од свих Алмодоварових филмова у свету је дочекан хвалоспевима и оцењен као најбољи у његовој дугог каријери. Али код куће, у Шпанији, филм је дочекан хладно, с неодобравањем, чак и презиром. Зашто?

                    „Ниједна историја није нема. Колико год да је присвајају, ломе и лажу о њој, људска историја одбија да затвори своја уста. Упркос глувоћи и незнању, време које је прошло наставља да откуцава унутар времена које јесте."

                    Свој последњи филм Паралелне мајке Педро Алмодовар закључује овим речима Едуарда Галеана (1940-2015), уругвајског новинара, писца, панхиспанске и светске левичарске иконе. Галеанове речи могу да се тумаче и као лајтмотив филма, чији тематски оквир чини велика, болна и непријатна тема, заједничка Шпанији и Јужној Америци (и не само њима): донкихотовска борба породица и појединаца да њихови ближњи, нетрагом нестале жртве диктатуре, буду ексхумирани, идентификовани и достојанствено сахрањени. 

                    Тачан број „несталих" жртава франкизма, које и даље леже у необележеним масовним гробницама и јамама широм Шпаније, и даље се не зна. Алмодовар у интервјуима спомиње број од око 140 хиљада, али то је само једна од процена. Свеобухватних истраживања никад није било. Потпуније историје и књиге о тој проблематици чешће су писали странци него Шпанци. Та тема и данас је у Шпанији табу прве врсте.

                    Алмодовар је и раније чачкао осињаке, али је општа оцена да је ово најполитичнији филм у његовој дугој каријери. Он сâм каже да је то пројекат који му је годинама стајао „у фолдеру"; очигледно је да не само да је дуго и темељно истраживао његову тему, него да је исто тако и промишљао - како да откуцаје прошлости удене у животну причу данашњег времена... И обрнуто.

                    Важну карику у заокруживању идеје за Паралелне мајке, несумњиво је представљао награђивани документарни филм Тишина других (2018) Алмудене Караседо и Роберта Бахара, који је Алмодовар и продуцирао. Више ликова, амбијената, ситуација у Паралелним мајкама као да је и непосредно инспирисано Тишином других. Али, Алмодоварове асоцијације и референце иду даље од тога... 

                    У САД и у Француској (поред осталих) филм Паралелне мајке добио је понајбоље критике од свих Алмодоварових филмова, што ће рећи - хвалоспеве. У Шпанији је дочекан хладно, са доста неодобравања, па и презира. Код шпанске публике прошао је најлошије од свих његових филмова у последњих 30 година. Премијера му јесте била у време док корона још није посустала, али то није главни разлог.

                    „Не желим да глумим жртву, јер кад снимим овакав филм, сносим последице. Али видео сам хладноћу код сународника - због чињенице да се говори о веома непријатној теми о којој многи не би никад разговарали", рекао је Алмодовар у интервјуу Ел Паису.

                    Он нема дилему да је тема којом се филм бави - историјско сећање - главни узрок хладног пријема. Десна Шпанија не жели подсећања.

                    Пакт о забораву

                    Грађански рат у Шпанији сам по себи представља табу. На његов спомен многи почињу да се мешкоље од нелагоде, као да не знају шта би рекли. Али, док се на неком општем нивоу грађански рат још стидљиво и спомиње, неистражене масовне гробнице не спомињу се ни толико.

                    Испрва се о њима ћутало због страха од никад зауздане бруталности Франковог режима. Ту страхом наметнуту вишедеценијску ћутњу Алмодовар назива патолошком. Али, ћутња је настављена и после Франкове смрти - због природе компромиса током „транзиције у демократију". До демократизације је дошло, али са бројним франкистима „прерушеним" у реформаторе и демократизаторе...

                    Поред Закона о амнестији, који је амнестирао све, па и најгоре злочинце, компромис је био и „Пакт о забораву", који је, једноставно речено, наметао ембарго на (јавно) сећање о најкрвавијем поглављу шпанске историје 20. века. Када је реч о ексхумацијама жртава франкизма, то је у пракси значило да их је државна администрација (благо речено) систематски дестимулисала и опструирала. Чак и кад је долазило до неких ископавања и идентификација, то је рађено готово искључиво на иницијативу појединаца (обично блиских сродника) или невладиних организација.

                    Епилог, односно реалност, јесте да је по броју неистражених масовних гробница Шпанија, како каже Алмодовар, одмах иза Сомалије. Наводи и како су представници УН-а који су боравили  у Шпанији да би се упознали са локацијама масовних гробница, били изненађени (лошим) односом Шпанаца према властитој историји. Приметили су и да, за разлику од Чилеа и Аргентине, где су се за ексхумације залагале и бориле генерације директних потомака жртава, у Шпанији то чини генерација праунука.

                    Екологија памћења

                    Главне протагонисткиње филма - Јанис (Пенелопе Круз) и Ана (Милена Смит) - самохране су мајке различитих генерација у времену садашњем. Кроз њихов однос и њихове породичне бекграунде Алмодовар плете нит која повезује четири генерације Шпанаца и историјски период од Шпанског грађанског рата па до данашњег времена. Тако нас својим „магичним реализмом" уводи у причу...

                    Из Алмодоварове приче, визуелног универзума и поетике не излази се још задуго после филма. Мене су Паралелне мајке телепортовале у Рио де Жанеиро где сам пре десетак година баш о историјском сећању разговарао са великим чилеанским документаристом Патрисиом Гузманом. Иако је после Пиночеовог пуча читав живот провео у егзилу, Гузману је Чиле остао опсесија, а као своју животну мисију доживљавао је чување сећања на оно што је протерано из „званичног сећања". Сматрао је да друштвено памћење није дато само по себи, већ да се за њега треба (из)борити.

                    Гузман се у више својих филмова бавио „несталима" за време Пиночеа, а повод за тај наш разговор тада био је филм Носталгија за светлошћу (2010), о женама које у пустињи Атакама, на надморској висини од три хиљаде метара, трагају за телима својих ближњих, док астрономи са истог места истражују далеке галаксије у потрази за животом ван Земље...

                    Причајући (ми) о колективном забораву у Чилеу, Гузман је правио паралеле са Шпанијом: „Те жене (протагонисткиње филма Носталгија за светлошћу) су саме. За свој подухват трагања за свијима немају подршку ни једне једине институције. Не подржава их нико - ни један представник парламента, сенатор, посланик... Апсолутно нико. Чиле је земља која пати од Алцхајмеровог синдрома. Не, то није чак ни амнезија. То је Алцхајмер. Као да је нешто из мозга ишчупано. Потребан је дуготрајан рад, године и године, да би се стање поправило, а друштво опоравило."

                    За случај Шпаније рекао је да је можда још и гори од чилеанског. У потпуном забораву масовних гробница франкистичких жртава, као и других епизода грађанског рата, видео је узрок спутаности и „хендикепираности" Шпаније; тиме је објашњавао њену епизодну улогу у Европској унији и на међународној сцени.

                    „Дубоко верујем да уколико једна држава не (по)ради на сећању на своје злочине - неминовно губи енергију", рекао ми је. „С друге стране, када држава има добро сећање, када је начисто са собом, онда може боље и да ствара и да послује... Сећање никако не треба издвајати као искључиво интелектуално питање. Сећање је као атмосфера коју удишемо, као екологија... А када је о томе реч, у Чилеу, као и у Шпанији, постоји једна велика празнина." 

                    Разумети своју прошлост

                    Алмодовар поводом свог филма говори сада нешто слично, мада не тако директно попут Гузмана.

                    „Шпанија је одувек била врло подељена земља, а таква је остала до данас. Млађе генерације имају своје проблеме, али оно што покушавам да истражим у Паралелним мајкама јесте да млади људи имају одговорност да се осврну и разумеју своју прошлост."

                    У филму то наравоученије изговара Јанис (Пенелопе Круз) када у напетој сцени држи буквицу 20 година млађој Ани: „Мораш да будеш свесна у каквој земљи живиш и у каквој су држави живели твоји родитељи и дедови."

                    „Шпанско друштво има обавезу према тим људима и породицама. Док се то не реши, ни то ужасно поглавље историји не може да се сматра затвореним", каже Алмодовар апострофирајући како за њега то уопште није политичко или идеолошко питање, већ људско...  Јер свако мора да има право да буде достајанствено сахрањен, да му се на гроб постави плоча и да рођаци ту могу да дођу, донесу цвет, искажу пијетет... 

                    Алмодовар је такође и умерени оптимиста. Током прошле године, док филм још није био ушао у биоскопе, социјалистичка влада Педра Санчеза усвојила је Закон о демократском сећању, који поред осталог укључује државу у истраживање масовних гробница. Држава би требало да покрива трошкове ексхумација и да пружи допринос отварању свих масовних гробнице које могу да се пронађу.

                    „Овај закон ће коначно платити дуг који шпанско друштво има према својим људима, жртвама и члановима њихових породица", нада се Алмодовар.

                    Имајући у виду отпоре, сигурно је да спровођење овог закона неће ићи баш глатко. 

                    На гробљу на Монтжуику

                    Мој први директан сусрет са шпанским „историјским сећањем" и мучном заоставштином Шпанског грађанског рата био је пре скоро 15 година на огромном гробљу на Монтжуику у Барселони, када сам са својом сестром, која је већ тада у Барселони живела, покушавао да пронађем Fossar de la Pedrera, у то време малтене једини званични спомен-парк жртвама франкизма у Шпанији.

                    Једва смо га нашли, јер се налази у потпуно скрајнутом делу гробља где су сахрањивани бескућници и сиромашни. Али, жртве су ту по први пут добиле имена, спомен-плоче, дигнитет... По угледу на Vietnam Memorial, на неколико камених стубова уклесана су имена. У оквиру истог комплекса је и гроб Љуиса Компањса, председника Каталоније из доба Републике, који је стрељан на Монтжуику 1940. године.

                    Франкови компањони лежали су, пак, на неупоредиво ексклузивнијим локацијама.

                    Чудила ме је тада та „несинхронизованост". Како је то могуће, питао сам се. Како то да „међународну заједницу" нису жуљале шпанске масовне гробнице? Како ни касније, у новијим временима, из Европске уније није на Шпанију вршен некакав притисак да ексхумира убијене, да их идентификује и достојанствено сахрани? Да ли можда зато што су убијани као републиканци, левичари и црвени? Прошло је доста времена од тад. Свашта се променило. А ни мене више ништа не чуди...

                    Друштво
                    Одговор на слом представничке демократије по Лењину и Грамшију: Списи од пре сто година и данашња политика
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Одговор на слом представничке демократије по Лењину и Грамшију: Списи од пре сто година и данашња политика
                    Шта се може научити о политици из два случајна сусрета у једном њујоршком ресторану: А онда је дошао Трамп...
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Шта се може научити о политици из два случајна сусрета у једном њујоршком ресторану: А онда је дошао Трамп...
                    Путовање далеким севером: Трагом Хамсуновим, Исидориним и наших људи са Крвавог пута
                    Пише:  Ирена Билић
                    Путовање далеким севером: Трагом Хамсуновим, Исидориним и наших људи са Крвавог пута
                    Бомба Роберта Опенхајмера, светлија од хиљаду сунаца: „...И постадох Смрт – уништитељ светова!”
                    Пише:  Саша Марковић
                    Бомба Роберта Опенхајмера, светлија од хиљаду сунаца: „...И постадох Смрт – уништитељ светова!”
                    Економија
                    Улога вештачке интелигенције у глобалном лоповлуку: Међународне корпорације за велику крађу
                    Пише:  Горан Николић
                    Улога вештачке интелигенције у глобалном лоповлуку: Међународне корпорације за велику  крађу
                    Надолазећи век геронтократије: Да ли ће старење друштва довести до мање ратова?
                    Пише:  Горан Николић
                    Надолазећи век геронтократије: Да ли ће старење друштва довести до мање ратова?
                    Kолико људи поседује колико капитала : Хомоплутија, нова аристократија новог капитализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Kолико људи поседује колико капитала : Хомоплутија, нова аристократија новог капитализма
                    Нове царинске претње Вашингтона: Трамп против остатка света
                    Пише:  Горан Николић
                    Нове царинске претње Вашингтона: Трамп против остатка света
                    Политика
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Свет
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Ружичасти сутони над Буенос Ајресом: Танго није једна ствар, он је много ствари. Завођење, пријатељство, туга, жудња
                    Сенка Гадафијеве Зелене књиге над Либијом: Све је исто, само њега нема
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Сенка Гадафијеве Зелене књиге над Либијом: Све је исто, само њега нема
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Пише:  Момир Турудић
                     Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Историја
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Био је човек какви ће људи тек бити: Прича о кратком животу и дугом умирању доктора Младена Стојановића
                    Пише:  Вуле Журић
                    Био је човек какви ће људи тек бити: Прича о кратком животу и дугом умирању доктора Младена Стојановића
                    Култура
                    Дан када је умро Корто Малтезе: Жеља да се буде бескористан
                    Пише:  Момир Турудић
                    Дан када је умро Корто Малтезе: Жеља да се буде бескористан
                    Из историје женског покрета за право гласа, слободу и равноправност: Правдољубље Олге Попс Тимотијевић
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Из историје женског покрета за право гласа, слободу и равноправност: Правдољубље Олге Попс Тимотијевић
                    Лолитa је напунила седамдесет година: Теби, моја Долорес
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Лолитa је напунила седамдесет година: Теби, моја Долорес
                    Нови шашави грчки филмски талас: Бископско огледало глобалне кризе
                    Пише:  Властимир Судар
                    Нови шашави грчки филмски талас: Бископско огледало глобалне кризе
                    Музика
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Век Младена Јагушта: Последњи велики Маестро српске музичке сцене
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Век Младена Јагушта: Последњи велики Маестро српске музичке сцене
                    Балада о Владимиру Висоцком: Хамлет са гитаром, бард совјетске епохе, више од песника
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Балада о Владимиру Висоцком: Хамлет са гитаром, бард совјетске епохе, више од песника
                    Спорт
                    Сећање на најболнији пораз Партизана: Како је Сокол Кушта утишао Стадион ЈНА, а Фљамуртари отишао даље
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на најболнији пораз Партизана: Како је Сокол Кушта утишао Стадион ЈНА, а Фљамуртари отишао даље
                    Одлазак Немање Ђурића, легенде југословенске кошарке: Генерација трапавих двометраша који су постали светски шампиони
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Одлазак Немање Ђурића, легенде југословенске кошарке: Генерација трапавих двометраша који су постали светски шампиони
                    Легенда српског женског фудбала: Славка Кањевац, машина за голове
                    Пише:  Драгана Кањевац
                    Легенда српског женског фудбала: Славка Кањевац, машина за голове
                    Порок Плаве чигре, Робија, Кројфа и Марадоне: Фудбалери који нису могли без цигар(ет)а
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Порок Плаве чигре, Робија, Кројфа и Марадоне: Фудбалери који нису могли без цигар(ет)а
                    Лектира
                    Сећања Радивоја Лоле Ђукића на почетке телевизије у Србији: Ох, ох, дође и та телевизија!
                    Пише:  Радивоје Лола Ђукић
                    Сећања Радивоја Лоле Ђукића на почетке телевизије у Србији: Ох, ох, дође и та телевизија!
                    Бивша времена на Потсдамер плацу: Записи из берлинске јесени
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    Бивша времена на Потсдамер плацу: Записи из берлинске јесени
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Трка између образовања и катастрофе
                    Пише:  Нил Постман
                    Треба ли нам боља или гора телевизија: Трка између образовања и катастрофе
                    Дух града Београда пре сто година и његови творци: Седмица са седам недеља по Монију де Булију
                    Пише:  Мони де Були
                    Дух града Београда пре сто година и његови творци: Седмица са седам недеља по Монију де Булију
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.