OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Нови Алмодоваров филм: „Паралелне мајке“

                    Педро Алмодовар о никада завршеним грађанским ратовима: Култура сећања и пакт о забораву

                    Читај ми!

                    Пише:  Предраг Драгосавац

                    петак, 20. мај 2022,  12:13 -> 21:42

                    Тачан број „несталих" жртава франкизма, које и даље леже у необележеним масовним гробницама и јамама широм Шпаније, и даље се не зна. Помиње се бројка од око 140 хиљада, али то је само једна од процена. Свеобухватних истраживања никад није било. Педро Алодовар се у свом последњем филму "Паралелне мајке" бави управо овом темом. Овај најполитичкији од свих Алмодоварових филмова у свету је дочекан хвалоспевима и оцењен као најбољи у његовој дугог каријери. Али код куће, у Шпанији, филм је дочекан хладно, с неодобравањем, чак и презиром. Зашто?

                    „Ниједна историја није нема. Колико год да је присвајају, ломе и лажу о њој, људска историја одбија да затвори своја уста. Упркос глувоћи и незнању, време које је прошло наставља да откуцава унутар времена које јесте."

                    Свој последњи филм Паралелне мајке Педро Алмодовар закључује овим речима Едуарда Галеана (1940-2015), уругвајског новинара, писца, панхиспанске и светске левичарске иконе. Галеанове речи могу да се тумаче и као лајтмотив филма, чији тематски оквир чини велика, болна и непријатна тема, заједничка Шпанији и Јужној Америци (и не само њима): донкихотовска борба породица и појединаца да њихови ближњи, нетрагом нестале жртве диктатуре, буду ексхумирани, идентификовани и достојанствено сахрањени. 

                    Тачан број „несталих" жртава франкизма, које и даље леже у необележеним масовним гробницама и јамама широм Шпаније, и даље се не зна. Алмодовар у интервјуима спомиње број од око 140 хиљада, али то је само једна од процена. Свеобухватних истраживања никад није било. Потпуније историје и књиге о тој проблематици чешће су писали странци него Шпанци. Та тема и данас је у Шпанији табу прве врсте.

                    Алмодовар је и раније чачкао осињаке, али је општа оцена да је ово најполитичнији филм у његовој дугој каријери. Он сâм каже да је то пројекат који му је годинама стајао „у фолдеру"; очигледно је да не само да је дуго и темељно истраживао његову тему, него да је исто тако и промишљао - како да откуцаје прошлости удене у животну причу данашњег времена... И обрнуто.

                    Важну карику у заокруживању идеје за Паралелне мајке, несумњиво је представљао награђивани документарни филм Тишина других (2018) Алмудене Караседо и Роберта Бахара, који је Алмодовар и продуцирао. Више ликова, амбијената, ситуација у Паралелним мајкама као да је и непосредно инспирисано Тишином других. Али, Алмодоварове асоцијације и референце иду даље од тога... 

                    У САД и у Француској (поред осталих) филм Паралелне мајке добио је понајбоље критике од свих Алмодоварових филмова, што ће рећи - хвалоспеве. У Шпанији је дочекан хладно, са доста неодобравања, па и презира. Код шпанске публике прошао је најлошије од свих његових филмова у последњих 30 година. Премијера му јесте била у време док корона још није посустала, али то није главни разлог.

                    „Не желим да глумим жртву, јер кад снимим овакав филм, сносим последице. Али видео сам хладноћу код сународника - због чињенице да се говори о веома непријатној теми о којој многи не би никад разговарали", рекао је Алмодовар у интервјуу Ел Паису.

                    Он нема дилему да је тема којом се филм бави - историјско сећање - главни узрок хладног пријема. Десна Шпанија не жели подсећања.

                    Пакт о забораву

                    Грађански рат у Шпанији сам по себи представља табу. На његов спомен многи почињу да се мешкоље од нелагоде, као да не знају шта би рекли. Али, док се на неком општем нивоу грађански рат још стидљиво и спомиње, неистражене масовне гробнице не спомињу се ни толико.

                    Испрва се о њима ћутало због страха од никад зауздане бруталности Франковог режима. Ту страхом наметнуту вишедеценијску ћутњу Алмодовар назива патолошком. Али, ћутња је настављена и после Франкове смрти - због природе компромиса током „транзиције у демократију". До демократизације је дошло, али са бројним франкистима „прерушеним" у реформаторе и демократизаторе...

                    Поред Закона о амнестији, који је амнестирао све, па и најгоре злочинце, компромис је био и „Пакт о забораву", који је, једноставно речено, наметао ембарго на (јавно) сећање о најкрвавијем поглављу шпанске историје 20. века. Када је реч о ексхумацијама жртава франкизма, то је у пракси значило да их је државна администрација (благо речено) систематски дестимулисала и опструирала. Чак и кад је долазило до неких ископавања и идентификација, то је рађено готово искључиво на иницијативу појединаца (обично блиских сродника) или невладиних организација.

                    Епилог, односно реалност, јесте да је по броју неистражених масовних гробница Шпанија, како каже Алмодовар, одмах иза Сомалије. Наводи и како су представници УН-а који су боравили  у Шпанији да би се упознали са локацијама масовних гробница, били изненађени (лошим) односом Шпанаца према властитој историји. Приметили су и да, за разлику од Чилеа и Аргентине, где су се за ексхумације залагале и бориле генерације директних потомака жртава, у Шпанији то чини генерација праунука.

                    Екологија памћења

                    Главне протагонисткиње филма - Јанис (Пенелопе Круз) и Ана (Милена Смит) - самохране су мајке различитих генерација у времену садашњем. Кроз њихов однос и њихове породичне бекграунде Алмодовар плете нит која повезује четири генерације Шпанаца и историјски период од Шпанског грађанског рата па до данашњег времена. Тако нас својим „магичним реализмом" уводи у причу...

                    Из Алмодоварове приче, визуелног универзума и поетике не излази се још задуго после филма. Мене су Паралелне мајке телепортовале у Рио де Жанеиро где сам пре десетак година баш о историјском сећању разговарао са великим чилеанским документаристом Патрисиом Гузманом. Иако је после Пиночеовог пуча читав живот провео у егзилу, Гузману је Чиле остао опсесија, а као своју животну мисију доживљавао је чување сећања на оно што је протерано из „званичног сећања". Сматрао је да друштвено памћење није дато само по себи, већ да се за њега треба (из)борити.

                    Гузман се у више својих филмова бавио „несталима" за време Пиночеа, а повод за тај наш разговор тада био је филм Носталгија за светлошћу (2010), о женама које у пустињи Атакама, на надморској висини од три хиљаде метара, трагају за телима својих ближњих, док астрономи са истог места истражују далеке галаксије у потрази за животом ван Земље...

                    Причајући (ми) о колективном забораву у Чилеу, Гузман је правио паралеле са Шпанијом: „Те жене (протагонисткиње филма Носталгија за светлошћу) су саме. За свој подухват трагања за свијима немају подршку ни једне једине институције. Не подржава их нико - ни један представник парламента, сенатор, посланик... Апсолутно нико. Чиле је земља која пати од Алцхајмеровог синдрома. Не, то није чак ни амнезија. То је Алцхајмер. Као да је нешто из мозга ишчупано. Потребан је дуготрајан рад, године и године, да би се стање поправило, а друштво опоравило."

                    За случај Шпаније рекао је да је можда још и гори од чилеанског. У потпуном забораву масовних гробница франкистичких жртава, као и других епизода грађанског рата, видео је узрок спутаности и „хендикепираности" Шпаније; тиме је објашњавао њену епизодну улогу у Европској унији и на међународној сцени.

                    „Дубоко верујем да уколико једна држава не (по)ради на сећању на своје злочине - неминовно губи енергију", рекао ми је. „С друге стране, када држава има добро сећање, када је начисто са собом, онда може боље и да ствара и да послује... Сећање никако не треба издвајати као искључиво интелектуално питање. Сећање је као атмосфера коју удишемо, као екологија... А када је о томе реч, у Чилеу, као и у Шпанији, постоји једна велика празнина." 

                    Разумети своју прошлост

                    Алмодовар поводом свог филма говори сада нешто слично, мада не тако директно попут Гузмана.

                    „Шпанија је одувек била врло подељена земља, а таква је остала до данас. Млађе генерације имају своје проблеме, али оно што покушавам да истражим у Паралелним мајкама јесте да млади људи имају одговорност да се осврну и разумеју своју прошлост."

                    У филму то наравоученије изговара Јанис (Пенелопе Круз) када у напетој сцени држи буквицу 20 година млађој Ани: „Мораш да будеш свесна у каквој земљи живиш и у каквој су држави живели твоји родитељи и дедови."

                    „Шпанско друштво има обавезу према тим људима и породицама. Док се то не реши, ни то ужасно поглавље историји не може да се сматра затвореним", каже Алмодовар апострофирајући како за њега то уопште није политичко или идеолошко питање, већ људско...  Јер свако мора да има право да буде достајанствено сахрањен, да му се на гроб постави плоча и да рођаци ту могу да дођу, донесу цвет, искажу пијетет... 

                    Алмодовар је такође и умерени оптимиста. Током прошле године, док филм још није био ушао у биоскопе, социјалистичка влада Педра Санчеза усвојила је Закон о демократском сећању, који поред осталог укључује државу у истраживање масовних гробница. Држава би требало да покрива трошкове ексхумација и да пружи допринос отварању свих масовних гробнице које могу да се пронађу.

                    „Овај закон ће коначно платити дуг који шпанско друштво има према својим људима, жртвама и члановима њихових породица", нада се Алмодовар.

                    Имајући у виду отпоре, сигурно је да спровођење овог закона неће ићи баш глатко. 

                    На гробљу на Монтжуику

                    Мој први директан сусрет са шпанским „историјским сећањем" и мучном заоставштином Шпанског грађанског рата био је пре скоро 15 година на огромном гробљу на Монтжуику у Барселони, када сам са својом сестром, која је већ тада у Барселони живела, покушавао да пронађем Fossar de la Pedrera, у то време малтене једини званични спомен-парк жртвама франкизма у Шпанији.

                    Једва смо га нашли, јер се налази у потпуно скрајнутом делу гробља где су сахрањивани бескућници и сиромашни. Али, жртве су ту по први пут добиле имена, спомен-плоче, дигнитет... По угледу на Vietnam Memorial, на неколико камених стубова уклесана су имена. У оквиру истог комплекса је и гроб Љуиса Компањса, председника Каталоније из доба Републике, који је стрељан на Монтжуику 1940. године.

                    Франкови компањони лежали су, пак, на неупоредиво ексклузивнијим локацијама.

                    Чудила ме је тада та „несинхронизованост". Како је то могуће, питао сам се. Како то да „међународну заједницу" нису жуљале шпанске масовне гробнице? Како ни касније, у новијим временима, из Европске уније није на Шпанију вршен некакав притисак да ексхумира убијене, да их идентификује и достојанствено сахрани? Да ли можда зато што су убијани као републиканци, левичари и црвени? Прошло је доста времена од тад. Свашта се променило. А ни мене више ништа не чуди...

                    Друштво
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Пише:  Вуле Журић
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Пише:  Дарко Коцјан
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Пише:  Иван Радановић
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Економија
                    Нови „црни лабуд“ за српску привреду: Еколошка такса од 250 милиона евра
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Нови „црни лабуд“ за српску привреду: Еколошка такса од 250 милиона евра
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    Пише:  Аница Телесковић
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву: Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Пише:  Аница Телесковић
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву:  Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Политика
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Свет
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Пише:  Бранко Милановић
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    Пише:  Ана Оташевић
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Пише:  Горислав Папић
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Историја
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Пише:  Радосав Туцовић
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Култура
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Пише:  Бранислава Милунов
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Пише:  Жикица Симић
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Музика
                    Јер је све у песми човеку што треба: Прича о групи Тајм
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Јер је све у песми човеку што  треба: Прича о групи Тајм
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Пише:  Жикица Симић
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Спорт
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Пише:  Горислав Папић
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Пише:  Горислав Папић
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Лектира
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Пише:  Милутин Дедић
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.