OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Реаговање: фуснота уз текст Весне Кнежевић

                    Две песме о паду империје: Јужна племена ратничка стигла су тихо и веома брзо

                    Читај ми!

                    Пише:  Мухарем Баздуљ

                    среда, 26. окт 2022,  11:33 -> 21:03

                    У тексту Весне Кнежевић о бауку пропасти који се шири Европом врло ефектно и убедљиво се потенцирају Вашингтон и Москва као касније инкарнације Рима. Овај текст, међутим, призива и асоцијацију на две песме настале у распoну од четири деценије, које у различитим регистрима певају о паду империја, а које данас такође добијају нове контације и нову актуелност - једна Однова, друга Бајагина.

                    Прекјучерашњи текст Весне Кнежевић на ОКО порталу „Баук кружи Европом, баук пропасти: Како пропадају империје", надахнут актуелном изложбом о паду Римског царства постављеном у немачком граду Триру подсетио ме на две песме. Једна спада у антологију поезије енглеског језика двадесетог века, а друга је неизоставна у контексту политичке деонице југословенске популарне музике осамдесетих 

                    У тексту Весне Кнежевић се врло ефектно и убедљиво потенцирају Вашингтон и Москва као касније инкарнације Рима, али има још градова који су у свом саморазумевању бивали неки нови Рим. Један од њих је Лондон, средиште империје у којој не тако давно Сунце никад није залазило. Истини за вољу, и у поменутом тексту дословце стоји: „Генерално, империје умиру нерадо и због тога амбивалентно. Некад прођу године пре него што се неко усуди да им то саопшти. И људи из пропалих империја дуго нису свесни шта им се догађа, типичан савремени пример је Велика Британија. Док са Острва навијају за смрт империјалне Русије, стоје на броду енглеске империје који тоне. И горе од тога: на тонућем броду сећања на енглеску империју". Ипак, није да није било гласова који су на то још поодавно упозоравали.

                    Вероватно највећи британски песник двадесетог века, Вистан Хју Одн (1907-1973), написао је песму „Пад Рима" 1947. године. Други светски рат једва да је завршио, а већ се назирао Хладни рат. И не само то; реч је о години у којој је Велика Британија дефинитивно изгубила Индију, преставши тако заправо да буде права империја.

                    Политички најдалековиднији међу песницима своје генерације, онај који је већ писао и о Шпанском грађанском рату и о дану почетка Другог светског рата, пише једну прилично кратку песму врло експлицитног наслова. У контексту културе у којој свако писмено дете зна наслов гласовите књиге Едварда Гибона, индикативно је да се песник овде одлучио за краткоћу и у наслову, па се пад односи на (град) Рим, а не на Римско царство, мада је јасно да Рим ту није синегдоха само за Римско царство, него и за (западну) цивилизацију свеукупно. 

                    Песму у оригиналу можете наћи свуда по интернету. У недостатку адекватног превода, за потребе овог текста сам је превео сам. Ево како иде:

                    ПАД РИМА

                    Није вероватно посве неважно појаснити ко је човек коме је песма посвећена.  Сирил Коноли је био књижевни критичар и писац, уредник утицајног часописа „Хоризони" чији је значај био на врхунцу управо у време кад је Одн написао ову песму. Коноли је истовремено и симбол ерудите и симбол човека верзираног у књижевни живот, a тај театрални „ринг" могућ само у високо цивилизованој средини. Тој средини су, мисли Одн, дани поново одбројани.

                    „Пад Рима" има седам катрена, односно двадесет и осам стихова. Све строфе се римују по истој шеми: АББА. Личи помало на сателитски снимак који се најпре фокусира и зумира, а онда се поново враћа у тотал. Прва строфа је понешто универзална и приказује судар структура које је човек направио и природе: морски таласи ударају у молове и кад-тад ће их збрисати с лица земље. Воз је напуштен, а хајдуци су по пећинама; поредак је, јасно је, већ на испиту.

                    Критичари су још у прво време након објављивања песме инсистирали на ефектној употреби анахронизама. Иако неки стихови указују на антички Рим, воз из треће строфе већ нас пребацује у деветнаести или двадесети век. После ће бити још сличних примера.

                    У строфама које следе видимо додатне доказе урушавања поретка. Утајом пореза поткрада се државна благајна, некадашњи јавни обреди у храмовима морали су да се преселе у приватну сферу, парламентарни оратори присећају се златних времена док снаге безбедности штрајкују, владару је још увек пријатно топло, али његовим поданицима је већ доста свега. Ето, тако Одн види пад империје. На самом крају, фокус се поново удаљава. Нуди нам се, буквално, птичија перспектива. Птице равнодушно посматрају град којим хара епидемија. Прати ли епидемија увек пад и пропаст? Доносе ли епидемију увек птице? Има ли још питања без одговора?

                    У последњој строфи поглед нам иде далеко на север, поново је ту природа равнодушна према човеку, али слутимо да ће крда ирваса после миља и миља маховине стићи и до царских рушевина. Тихо и веома брзо, као у последњем стиху песме.

                    Овај последњи стих ушао је у савремени енглески језик готово као шифра, а да многи и не знају откуд потиче. По Елиоту свет скончава „не праском него цвиљењем", а по Одну царства падају „тихо и веома брзо". Не искључују се те две ствари.

                    Повео бих Момчила што пева „бам-бам-бам, нећу ништа да знам"

                    Током прве трећине њеног постојања, кључни непријатељ државе Југославије била је Италија. Ипак, колико год (политички) Рим носио негативну стигму, у културном смислу Југославија се наслањала на италијанску традицију. А током извесног, не толико кратког периода, чинило се сасвим реалним да једном Трсту, рецимо, главни град више неће бити Рим него Београд. Београд као алтернативни Рим, такорећи.

                    Баш у том Београду, пре тридесет шест година, у продукцији куће ПГП РТБ, с продуцентским потписом Александра Саше Хабића, Момчило Бајагић и његов бенд „Инструктори позитивне географије" објавиће свој трећи по реду албум, под именом „Јахачи магле". Српскохрватска Википедија осим што набраја песме са албума, описује га са само две реченице: „Јахачи магле су трећи по реду албум групе Бајага и инструктори. Карактеризира га експериментирање с разним музичким жанровима". Свих девет песама са албума данас готово да су класици популарне културе: „Ја мислим 300 на сат", „Као не зна да је готивим", „Где стиже моје сећање", „Ред и мир", „Римљани", „Само нам је љубав потребна", „Страх од возова", „Бам бам бам" те „442 до Београда".

                    Ипак, кључна песма на албуму, најбоља и друкчија од свих других, зове се „Римљани" и иде овако:

                    РИМЉАНИ

                    Кад је прошле године умро Ђорђе Балашевић, па се поново масовније обратила пажња на песму „Не ломите ми багрење", потенцирано је како се ради о једној из целог низа композиција из југословенске популарне културе из средине осамдесетих године прошлог века које су надахнуте тадашњом ситуацијом на Косову.

                    Уз Балашевићево „Багрење", ту су и „Сеобе" групе Кербер, „Чејени одлазе" Забрањеног пушења, „Земља" Екатарине велике те напослетку и Бајагини „Римљани". Иако су све ове песме мање или више криптичне, Бајагини „Римљани" данас звуче најуниверзалније. Има нешто у тој песми што призива заплет и атмосферу Буцатијевог романа „Татарска пустиња", не само стога јер се идући Бајагин роман зове „Продавница тајни", баш као једна Буцатијева књига.

                    Ако је распад Југославије започео са кризом на Косову, о којој говори ова песма, она данас скоро да упозорава на могући распад Европске уније. Уосталом, старо царство из првог стиха, много недвосмисленије алудира на Европу („Стари континент") него на Југославију.

                    О географским карактеристикама да и не говоримо; ако Европу гледамо од истока ка западу, банална и уобичајена лекција из географије каже да се она протеже од планине Урал до Атлантског океана. Само мало поетичније говорећи, то је идентично првој строфи Бајагине пјесме.

                    Ово „до оштрих морских хридина" са све „љубављу божијом" много вуче на западну обалу Ирске. Али добро, географија је географија, геолошке промене нису толико фреквентне. Давно су се формирали континенти и планински ланци. Стога је важнија подударност из друге строфе.

                    Они који ову песму тумаче у кључу југословенске кризе и ситуације на Косову, у варварима виде националисте, овде понајпре албанске, али и генерално, док су Римљани, је ли, лојални поданици царства; речником Жељка Керума, првенствено - урбани Југословени.

                    С једне стране, има ту неких подударности, али аналогија није најсавршенија. Кључни проблем је у томе што „јужна племена ратничка" нису била с друге стране зидова, него већ унутар тврђаве. Математичка поента строфе је понешто тачнија, али ни то још увек није било превише очигледно. Да и не говоримо о томе да јужна граница није била претерано далеко од центра, шта год тим центром сматрали.

                    Ако, међутим, пребацимо песму у савремену европску ситуацију где јужне границе чувају Грчка, Италија и Шпанија, док су Немачка, Холандија и скандинавске земље углавном блажено несвесне онога што се дешава у подножју зидина, приказ одједном бива скоро документаран.

                    У Одновој песми, у складу са историјом, пропаст Рима стиже са севера. Он, међутим, не потенцира варваре, него ирвасе. Симболика тиме ипак бива још и јача. Људском принципу реда и поретка супротставља се анимални принцип слепе воље. У Бајагиној песми пак, у складу са његовом (и нашом) епохом, варвари долазе са југа. А рефренски стих по коме има све више варвара, а све мање Римљана делује као благо вулгаризован демографски извештај. 

                    Друштво
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Пише:  Вуле Журић
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Пише:  Дарко Коцјан
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Пише:  Иван Радановић
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Економија
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    Пише:  Аница Телесковић
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву: Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Пише:  Аница Телесковић
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву:  Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Политика
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Свет
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Пише:  Бранко Милановић
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    Пише:  Ана Оташевић
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Пише:  Горислав Папић
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Историја
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Пише:  Радосав Туцовић
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Култура
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Пише:  Бранислава Милунов
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Пише:  Жикица Симић
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Музика
                    Јер је све у песми човеку што треба: Прича о групи Тајм
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Јер је све у песми човеку што  треба: Прича о групи Тајм
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Пише:  Жикица Симић
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Спорт
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Пише:  Горислав Папић
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Пише:  Горислав Папић
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Лектира
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Пише:  Милутин Дедић
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.